חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ירידה של 1.4% בתמ”ג ברבעון הראשון של השנה

מנתוני הלמ"ס עולה, כי בהשוואה לרבעון קודם נרשם זינוק של יותר מ-14% בשיעור בתמ"ג, אך בהשוואה לאותו הרבעון אשתקד מדובר בירידה עגומה בצמיחה • רבעון של התאוששות לא מספקת

תל אביב | צילום: שאטרסטוק

נתוני הצמיחה של הרבעון הראשון של השנה נראים נהדר, כשמשווים אותם לרבעון הקודם – הרבעון הראשון למלחמה, אך הם הרבה פחות טובים בהשוואה הנכונה יותר – לרבעון המקביל אשתקד. מהשוואה הזו עולה, כי נרשמה ירידה של 1.4% בתמ”ג וירידה של 3.1% בתמ”ג לנפש. בתמ”ג העסקי נרשמה ירידה של 4.1% וירידה של 1.9% בהוצאה לצריכה פרטית.

בהוצאות לצריכה הציבורית נרשמה עלייה של 21.9%, כמובן בשל הוצאות המלחמה והכרוך בה – פינוי התושבים וכדומה. בהשקעות בנכסים קבועים נרשמה ירידה של 16.2% וירידה של 8.5% בייצוא הסחורות והשירותים ללא יהלומים וללא חברות הזנק. ירידה נרשמה גם ביבוא הסחורות והשירותים בשיעור של 6%.

נתוני הרבעון הראשון של שנת 2024 כמו גם נתוני הרבעון הרביעי של שנת 2023 הושפעו מהמלחמה. הם משקפים את גיוס המילואים הנרחב, תשלומים לדיור חלופי למפונים בהתאם לתוכנית הממשלתית והמחסור בכוח העבודה בענפי הבינוי, התעשייה והשירותים.

העלייה החדה יחסית בתוצר המקומי הגולמי ברבעון הראשון של 2024 משקפת גידול משמעותי בנתוני הצריכה הפרטית וההשקעה בנכסים קבועים לאחר ירידות גדולות ברבעון הרביעי של שנת 2023, אך עדין נתוני הצריכה הפרטית וההשקעה בנכסים קבועים מושפעים מהמצב הבטחוני ולא חזרו לרמה שלפני פרוץ המלחמה.

הצריכה הציבורית המשיכה בגידול מתון יחסית ברבעון זה לאחר העליה הגדולה במיוחד ברבעון הרביעי של שנת 2023 כך שרמת הצריכה הציבורית נשארה גבוהה וחריגה במיוחד.

לאחר הירידה ביבוא הסחורות והשירותים ברבעון הרביעי של שנת 2023, חלה עליה גדולה במיוחד ברבעון הראשון של שנת 2024 כאשר היבוא הביטחוני השפיע במיוחד על עלייה זו.

ההתאוששות במהלך המלחמה
כאמור, נתוני הצמיחה ברבעון הראשון של השנה נראים טוב במיוחד כשמשווים אותם לנתוני הרבעון הקודם, שהיה הרבעון הראשון למלחמה, עם נפילה חזקה במדדים. בהשוואה לרבעון קודם נרשמה עלייה של 14.1% בתמ”ג (3.3% בחישוב רבעוני); עלייה של 12.3% בתמ”ג לנפש (2.9% בחישוב רבעוני); עלייה של 21% בתמ”ג העסקי (4.9% בחישוב רבעוני); עלייה של 26.3% בהוצאה לצריכה פרטית (6% בחישוב רבעוני); עלייה של 7.1% בהוצאה לצריכה ציבורית (1.7% בחישוב רבעוני) ועליה של 32.7% ביבוא הסחורות והשירותים (7.3% בחישוב רבעוני)

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן