חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כלכלת מלחמה: התמ”ג עלה ב-2.5% במחצית הראשונה של השנה

למ"ס: כמו במשברים קודמים, כלכלת ישראל החלה להתאושש בתוך זמן קצר אחרי פרוץ המלחמה אך ההוצאות הביטחוניות והאזרחיות מעיקות • זינוק ביציאות לחו"ל הביא לעליה בייבוא • הצריכה הפרטית ממשיכה לזנק

תל אביב | צילום: שאטרסטוק

התוצר המקומי הגולמי (תמ”ג), עלה ברבעון השני של השנה ב-1.2%, בהשוואה לרבעון הקודם. זאת לאחר עלייה של 17.3% ברבעון הראשון של השנה וירידה של 20.6% ברבעון הרביעי של השנה שעברה, שהיה הרבעון הראשון למלחמה. התמ”ג לנפש ירד ב-0.4% בחישוב שנתי.

במחצית הראשונה של השנה עלה התמ”ג ב-2.5% בחישוב שנתי, בהשוואה למחצית הקודמת, לאחר ירידה של 4.8% במחצית השנייה של 2023.

בניכוי השפעת העונתיות ומדד המחירים לצרכן התמ”ג צנח ברבעון הרביעי של השנה שעברה ב-5.6%, בהשוואה לרבעון הקודם ואילו ברבעון הראשון של השנה הוא זינק ב-4.1%. ברבעון השני של השנה הוא עלה בשיעור מתון של 0.3%.

נתב”ג | צילום: שאטרסטוק

הטיסות לחו”ל הזניקו את הייבוא
יבוא הסחורות והשירותים ירד ברבעון השני של השנה ב-11.1% בחישוב שנתי. ירידה זו מבטאת ירידה של 13% ביבוא השירותים למעט שירותי התיירות, כאשר יבוא שירותי התיירות (יציאות לחו”ל) עלה ב-90.7% בחישוב שנתי (17.5% בחישוב רבעוני) כך שסך יבוא השירותים עלה ב- 2.8% בחישוב שנתי. יבוא הסחורות האזרחיות ירד ב-17.7% ברבעון השני של שנת 2024.

הצריכה הפרטית המשיכה לזנק
ההוצאה לצריכה פרטית עלתה ברבעון השני של השנה ב-12% בחישוב שנתי – הן בשל העובדה שיותר ישראלים נשארו בארץ והן בשל עליות המחירים. הצריכה הפרטית לנפש עלתה ב-10.2% בחישוב שנתי ברבעון השני של השנה, בהשוואה לרבעון הראשון של השנה.

הצריכה פרטית שוטפת לנפש (ההוצאות למזון, משקאות וטבק, לשירותים אישיים, לדיור, לדלק וחשמל לאחזקת בית, ולמוצרי תעשייה לצריכה שוטפת) עלתה ב- 1.7% ברבעון השני של השנה.

ההוצאה למוצרים ברי-קיימה למחצה לנפש (ההוצאה על הלבשה והנעלה, טקסטיל לבית, כלי עבודה ובית קטנים חשמליים, מוצרי בידור ופנאי וחפצים אישיים) ירדה ברבעון השני של 2024 ב-11.6% בחישוב שנתי, כאשר ההוצאה על הלבשה והנעלה ירדה ב-7.3%.

ההוצאה למוצרים בני-קיימה לנפש עלתה ב-13.7% בחישוב שנתי וההוצאות לכלי רכב לשימוש פרטי עלו ב- 4.4% בחישוב שנתי.

חיילי מילואים בצפון, אילוסטרציה | צילום: מיכאל גלעדי/פלאש 90

ההוצאות הביטחוניות זינקו ב-25%
ההוצאה לצריכה ציבורית עלתה ב-8.2% ברבעון השני של השנה בחישוב שנתי. ההוצאה לצריכה האזרחית עלתה ב-3.6% בחישוב שנתי.

ההוצאה לצריכה ביטחונית עלתה ב-25% בחישוב שנתי (5.7% בחישוב רבעוני) ברבעון השני של השנה, בהמשך לעליות המשמעותיות ברבעון הראשון והרבעון הרביעי של שנת 2023.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

עוד כתבות מעניינות

דילוג לתוכן