חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לא על הלחם לבדו: משקי הבית אחראים ליותר מ-80% מההוצאה הלאומית על תרבות, בידור וספורט

למ"ס: בשנת 2023 ההוצאה הלאומית לתרבות, בידור וספורט הסתכמה ב-87.3 מיליארד שקלים – 4.7% מהתמ"ג. את מרבית ההוצאה מימנו משקי הבית • המגזר העסקי מוביל את ביצוע מפעלי התרבות, לצד עמותות, הממשלה והרשויות המקומיות

הטיילת בתל אביב | צילום: שאטרסוק

לפי הלמ”ס משקי הבית מוציאים מעט יותר מ-10% מסך הוצאותיהם על “חינוך, תרפות ובידור”, כך לפי משקולות מדד המחירים לצרכן. אולם מפרסום הלמ”ס היום (רביעי) עולה, כי משקי הבית הוציאו בשנת 2023 פחות משנה קודמת – סך של 80.9% מסך ההוצאה הלאומית על תרבות, בידור וספורט. סך ההוצאה הלאומית בשנת 2023 לסעיפים אלה הסתכמה ב-87.3 מיליארדי שקלים – 4.7% מהתמ”ג.

ההוצאה הלאומית לתרבות, לבידור ולספורט כוללת את ערך השירותים והמוצרים שסופקו על ידי המגזר העסקי, המגזר הממשלתי והמוסדות ללא כוונת רווח ואת ההשקעה של מגזרים אלו במבנים וציוד.

השירותים שנכללים בהוצאה הם שירותי תזמורות ותיאטראות, ספורט ומשחקים, שירותי רדיו וטלוויזיה, בתי קולנוע, מתנ”סים, “מפעל הפיס”, “ספורטוטו”, שימוש באינטרנט וכדומה.

השירותים אינם כוללים הוצאות לשירותי אוכל ולינה בארץ, או נסיעות לחו”ל, לרבות שירותי בידור וספורט בחו”ל. המוצרים שנכללים הם מכשירי רדיו וטלוויזיה, מערכות סטריאו, מצלמות וידאו, תקליטורים, נגנים, מחשבים, ספרים, משחקים ועוד.

ההוצאה הלאומית לתרבות, לבידור ולספורט, במחירים קבועים, ירדה בשנת 2023 ב-3.2% לאחר עלייה של 10.3% בשנת 2022.

סעיפי ההוצאה השוטפת הגדולים כללו ב-2023: מוזיקה ואמנויות הבמה, כמו קונצרטים, מופעי תרבות וכדומה – 18.4% מסך ההוצאה; שיעור דומה הוצא על פעילות חברתית-קהילתית.

ספורט ומשחקים, כמו מועדוני ספורט, בריכות שחייה ועוד – 17.1%, מחשבים ואינטרנט – 13.8%, שמירה על הסביבה – סעיף בו נכללים גני חיות, גנים ציבוריים ונטיעות – 9.2%; ספרות ודברי דפוס – 6.1% ושיעור דומה על רדיו וטלוויזיה – שידורי רדיו וטלוויזיה.

בשנת 2023 מימנו משקי הבית 80.9% מההוצאה הלאומית לתרבות, לבידור ולספורט (ללא בלאי), לעומת 84% בשנת 2022 ולעומת 83.1% בשנת 2021. יתר ההוצאה מומנה על ידי הרשויות המקומיות – 13.1%, משרדי הממשלה והמוסדות הלאומיים – 5.3% והמוסדות ללא כוונת רווח – 0.7%.

תל אביב | צילום: שאטרסטוק

63% מההוצאות בוצעו ע”י המגזר העסקי
המגזר העסקי הוא המבצע הגדול ביותר של מפעלי התרבות, בידור וספורט שהגיע בשנת 2023 ל-63%. המגזר העסקי מספק את כל המוצרים בתחומי ההימורים, המחשבים והאינטרנט.

הוא מספק גם את רוב שירותי התרבות בתחומי הרדיו והטלוויזיה, קולנוע וצילום, מוזיקה ואמנויות הבמה, ספרות ודברי דפוס.

יתר שירותי התרבות, הבידור והספורט סופקו על ידי המלכ”רים (21.7%) – מתנ”סים, מוזאונים, תיאטראות, אגודות ספורט וכדומה. 12.4% סופקו על ידי הרשויות המקומיות – ספריות ציבוריות, פעולות תרבות וספורט, גנים ונטיעות ובריכות שחייה.

חלקם של משרדי הממשלה והמוסדות הלאומיים היה 2.9%, והוא כלל בעיקר את תחומי התרבות והאמנות, פעילות חברתית-קהילתית, אגף הנוער ורשות הספורט ושמירה על הסביבה שמומנו מתקציב משרד החינוך והסוכנות היהודית.

השקעות משרדי הממשלה והמוסדות הלאומיים, הרשויות המקומיות והמלכ”רים במבנים ובציוד, לצורכי תרבות, בידור וספורט הסתכמו בשנת 2023 ב-5.7 מיליארד שקלים – 1.3% מסך ההשקעה בנכסים קבועים בענפי המשק.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן