חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לא רק פיתוח בערים: הוחלט על הגדלת הקיבוצים במאות יחידות דיור

הוחלט על קידום תיקון לתמ"א 35 שייתן עדיפות למושבים והקיבוצים בכל אזורי הארץ, ההרחבה ביישובים הכפריים בצפון והדרום צפויה להיות גדולה יותר לעומת המרכז • ראשי הרשויות מתנגדות למהלך בטענה שיגרום למעבר של אוכלוסיות חזקות מהערים ליישובים הכפריים הסמוכים

ישראלים עובדים בכרם במושב נוב שברמת הגולן, ארכיון | צילום מאור קינסבורסקי/פלאש 90

החלטה להגדיל את הקיבוצים והמושבים במדינה: המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה אתמול (ג’) לקדם את תיקון 5 לתמ”א 35, שיאפשר את פיתוח היישובים הכפריים “בהתאם לגידול הצפוי באוכלוסיית המדינה”, כך מסרה המועצה הארצית לתכנון ובנייה.

עד היום כל יישוב היה יכול לגדול בהתאם למכסה שנקבעה ללא התייחסות למאפיינים הייחודיים של כל יישוב. כעת, במסגרת התיקון מוצע מנגנון שיאפשר ליישובים הכפריים לגדול באופן התואם לגודלם, למיקומם ולצרכיהם.

המשמעות היא כי שהתכנית תוביל להגדלת המושבים והקיבוצים כמעט פי שניים, יישוב כפרי קטן במרכז הארץ יוכל לגדול ל-650 יחידות דיור, לעומת 350 כיום ויישוב כפרי קטן בפריפריה, הממוקם בצפון או בדרום, יוכל לגדול לעד 1,400 יחידות דיור, לעומת 500 כיום.

גידולי כרובית במושב אביגדור | צילום: שאטרסטוק

תמ”א 35 אושרה בשנת 2005 ולפייה נקבע תעדוף ברור לפיתוח ביישובים העירוניים. “תפיסת התמ”א לגבי הישובים הכפריים נותרה בעינה מאז אישור התמ”א, כיישובים קטנים, הנטועים במרחב פתוח ומוגבלים בגידולם. יחד עם הרצון לשמר את מגוון היישובים ברמה הארצית, בחלוף הזמן התחדד הצורך לבחון את היישובים הכפריים גם בראי ייעול השימוש במשאב הקרקע והעלאת צפיפות המינימום וביצירת תמהיל תכנוני הפונה לאוכלוסיות מגוונות”, נמסר מהמועצה הארצית לתכנון ובנייה.

עוד המסר כי כרגע ניתנה עדיפות ליישובים המרוחקים יותר בפריפריה בצפון והדרום. על פי התמ”א, יישוב עד 2,100 אנשים, יוכל לכלול 700 יחידות דיור, יישוב עם עד 3,000 נפש כולל אלף יחידות דיור ויישוב כפרי עד 5,000 נפש -1,400 יחידות דיור. ביישובים הכפריים באזורי הביקוש לא תתאפשר תוספת שטח אלא אלא במקרים חריגים שבהם היקף התוספת יוכל להגיע עד ל-25 דונם בלבד.

התכנית גובשה במשך למעלה משנתיים, במסגרת ועדת עורכים רחבה ועשרות ישיבות עבודה עם משרדי ממשלה וגופים ציבוריים, נציגי רשויות מקומיות ועוד. התכנית תועבר כעת להערות הוועדות המחוזיות והוועדות המקומיות כך שאלה יוכלו להעביר את הערותיהם השונות לתכנית.

הרשויות המקומיות כבר הביעו את התנגדותן לתכנית ואילו ראשי המגזר הכפרי מברכים עליה, בעקבות התיקון הצפי הוא לתוספת של עשרות אלפי יחידות דיור במושבים והקיבוצים בעשורים הקרובים. הרשויות המקומיות חוששות כי המהלך יוביל למעבר של אוכלוסיות חזקות למושבים והקיבוצים הסמוכים על חשבון העיריות.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה