חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לפני שתוגבל בחוק: סופר פארם חתמה על פתיחת 20 סניפים חדשים

רשות התחרות חשפה היום בוועדת הכלכלה כי בחודשיים האחרונים סופר פארם חתמה על חוזים לפתיחת סניפים חדשים לפני שחוק המזון יחול על רשתות הפארם • רשת החנויות BE: "אין דוגמא בעולם שיש רשת פארם ששולטת על 80% מהשוק המקומי", סופר פארם: "איפה נשמע כדבר הזה שמנסים לחוקק חוק כנגד רשת אחת לטובת רשת אחרת?

סופר פארם | צילום: שאטרסטוק

רשות התחרות חשפה אתמול (שני) בוועדת הכלכלה כי מאז שחוק התחרות בענף המזון עבר בקריאה ראשונה, בתקופה שבין פברואר לאמצע מרץ, רשת סופר פארם חתמה על חוזים לפתיחה של 20 חנויות ברחבי המדינה.

ועדת הכלכלה התכנסה אתמול וקבעה במסגרת ההכנות לקריאה שנייה ושלישית כי החוק לא יחול בצורה רטרואקטיבית לגבי סניפים שכבר חתמו חוזה לפני תאריך 18.03.24. לפי בדיקה של משרד המשפטים, בין תחילת חודש פברואר 2024 לאמצע חודש מרץ, חתמה רשת סופר פארם חוזים לפתיחה של 20 חנויות ברחבי המדינה עוד בטרם נכנס החוק לתוקפו. מבין החוזים שנחתמו, ישנם עשרה סניפים שהיו צריכים להגיש בקשות לפתיחת חנות אם החוק היה חל עליהן.

עינת פלד שפירא, מנכ”לית BE אמרה בדיון: “אין דוגמא בעולם שיש רשת פארם ששולטת על 80% מהשוק המקומי. אם רוצים לעודד תחרות אמיתית בשוק הפארם צריך להחיל את החוק בצורה רטרואקטיבית. למעשה, חוסר החלה רטרואקטיבית מרוקנת את החוק מתוכן ופוגעת בתחרות”.

רשת הפארם “BE” בבעלות שופרסל | צילום: שאטרסטוק

ח”כ דוד ביטן, יו”ר ועדת הכלכלה אמר בדיון: “חתימת חוזים ונקיטת פעולות בטרם החלת החוק, זה צעד מקובל בשוק העסקי החופשי. מנגד, החלת חוק בצורה רטרואקטיבית היא צעד משפטי משמעותי ואנחנו החלטנו לאמץ את המלצת משרד המשפטים ורשות התחרות שלא להחיל את החוק בצורה רטרואקטיבית. לרשת שופרסל ו- BE הייתה גם אפשרות לחתום חוזים עוד בטרם תחילת החוק והיא לא עשתה זאת בהיקפים דומים ביחס למתחרה הראשית שלה סופר פארם. אני מקווה שהחוק הזה יביא להורדת מחירים לצרכן”.

ניצן לביא, מנכ”ל סופר פארם אמר בדיון: “רשת שופרסל הגדולה, תחת המותג שלה שופרסל נדל”ן, חתמה עם סופר פארם על חוזה בב”ש בחודש פברואר האחרון. שופרסל מנסה לחרב אותנו בשם התחרות. רשת שופרסל מעדיפה את סופר פארם כסוחר כמי שיביא טראפיק למרכזים המסחריים. איפה נשמע כדבר הזה שמנסים לחוקק חוק כנגד רשת אחת לטובת רשת אחרת?.”

לפי הוראת השעה בחוק, בתקופה של חמש שנים מיום תחילתו, קמעונאי פארם גדול שביקש לפתוח חנות פארם במרכז מסחרי ברשות מקומית יגיש לממונה בקשה לפתיחת חנות פארם אם ברצונו לפתוח חנות חדשה ברשות מקומית גדולה וקיימת כבר חנות פארם נוספת במרחק של קילומטר אחד, או שני קילומטרים במקרה של רשות מקומית קטנה.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה