חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לראשונה בשדרות מאז פרוץ המלחמה: הרכישות באשראי באפריל גבוהות מהחודש המקביל אשתקד

תושבי העיר חזרו לבתיהם ורכשו בהיקף של 59 מיליון שקל, לעומת 53.4 מיליון באפריל 2023 • צמיחה נרשמה גם בערי התיירות אילת וטבריה כך עולה מנתוני חברת שבא

שדרות | צילום: שאטרסטוק

הערים המרכזיות בצפון ממשיכות לסבול מהשפעת המלחמה, לרבות ערים שלא פונו מתושביהן כמו צפת ונהריה, אך ערי התיירות, אילת וטבריה, חזרו לצמוח. חברת שבא, מנהלת ומפתחת מערכת התשלומים הלאומית באשראי, מפרסמת את נתוני ההוצאות והפעילות העסקית בערים המרכזיות בישראל וביישובים המרכזיים בדרום הארץ ובצפונה במהלך מלחמת ״חרבות ברזל״.

מניתוח הפעילות העסקית בפילוח הגיאוגרפי עולה, כי באפריל האחרון, לראשונה מאז פרוץ המלחמה, העיר שדרות, חזרה לצמיחה בפעילות העסקית ורשמה הוצאות בהיקף של 59.05 מיליון שקלים, עלייה של 11% בהוצאות לעומת אפריל 2023, אז היקף הרכישות עמד על 53.4 מיליון שקלים. הזינוק ברכישות מיוחס כמובן לחזרת התושבים לעיר ולאזור העוטף בכלל, וכן בשל חזרת הסטודנטים ללימודים במכללת ספיר. גם ההיקף המשמעותי של כוחות הביטחון באזור תורמים להנעת הכלכלה המקומית.

כוחות צה”ל בעיר שדרות בחודש אוקטובר 2023, ארכיון | צילום: אורן בן הקון/פלאש 90

שלומי, צפת ונהריה סובלות
לעומת זאת, ערי הצפון ממשיכות לסבול בצורה הקשה ביותר מהשפעות המלחמה – בערים קריית שמונה, שלומי, צפת ונהריה, נרשמת ירידה בהוצאות בכרטיסי אשראי ובפעילות העסקית. בנהריה מדובר בירידה של 5% באפריל ובצפת בירידה של 16%.

זאת למרות שהן ערים שלא פונו מתושביהן. העובדה שישובים מסביבן פונו וגם בשל עצימות המלחמה שמרחיקה מהן תיירים ומבקרים הביאו לפגיעה בעסקים בעיר. בקריית שמונה ושלומי הפגיעה משמעותית יותר ועומדת על יותר מ-75%.

בערי התיירות אילת וטבריה נרשמת צמיחה של ממש. באילת מדובר בעלייה של 17% בהוצאות באפריל ובטבריה בעלייה של 5%. יש מתאם בין הירידה בכמות המפונים בערים אלו, הגידול בהיקף הנופשים והעלייה בהוצאות בכרטיסי אשראי.

הערים הגדולות במרכז, בדרום, וגם ירושלים, מציגות נתוני הוצאות שדומים לנתונים ברמה הארצית והן מציגות צמיחה בפעילות העסקית, וזאת בשל העובדה כי היקף האוכלוסייה שנמצא בישראל גדול במאות אלפי לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה, בשל הקיטון במספר הטסים לחו”ל.

הגבול של שלומי עם לבנון | צילום: פלאש 90

אנחנו נשארים בארץ
טלי הולנברג, סמנכ״לית פיתוח עסקי, שיווק ומכירות של שבא מוסרת, כי ״נתוני ההוצאות הגיאוגרפיים הן בבואה של עצימות המלחמה בגזרות השונות, ומצב חזרת התושבים לביתם בצפון ובדרום. כך לדוגמא, הצמיחה העסקית בעיר שדרות. לעומת זאת, ערי הצפון המרכזיות שממשיכות לסבול בצורה הקשה ביותר מהשפעות המלחמה וכך בקריית שמונה ושלומי הפגיעה היא כמעט מחיקה מלאה של הפעילות העסקית בהן.

חשוב לציין כי היקף האוכלוסייה שנמצא בישראל גדול במאות אלפי לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה, ויחד עם החזרה של אנשי המילואים למשק (למקומות העבודה וללימודים), דבר המהווה גורם חיובי מאוד משפיע על היקף המחזורים וחזרת המשק לשגרה לצד המלחמה״.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן