חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מאון להון: קרב קשה על קרקעות קיבוץ האון הנטוש

מכרז למכירת 248 מגרשים בהיקף מאות מיליוני שקלים הפך למערכה פוגענית בין רשות מקרקעי ישראל למועצת עמק הירדן • האם הזדמנות פז לעשירים בלבד לשים יד על קרקעות מדינה יקרות במחיר זעום?

קיבוץ האון | צילום: ויקיפדיה

הסכסוך בין רשות מקרקעי ישראל (רמ”י) למועצה האזורית עמק הירדן בעניין שיווק הקרקעות בקיבוץ האון הגיע אתמול לדיון בכנסת.

“יש מטרות נוספות לציונות”

“התחושה שלנו היא ששיווק הקרקעות בסגנון הזה יהיה בעתיד בכל הגליל, בנגב ובכל ההתיישבות – מגרשים לכל המרבה במחיר. יש מטרות נוספות לציונות: ההתיישבות בפריפריה ובניית יישובים, וכל זה נעלם מסדר היום” – כך אמר עידן גרינבאום, ראש המועצה האזורית עמק הירדן, בדיון בוועדת הכנסת לחיזוק ולפיתוח הנגב והגליל.

יו”ר הוועדה, ח”כ מיכאל ביטון, אמר: “ניתן לפרסם מכרז שונה לשיווק 248 המגרשים שיניב הכנסות לקופת המדינה, לעלויות הפיתוח וגם ליצירת דיור בר-השגה אמיתי בצפון לחיילים משוחררים, לחיילי מילואים ולבעלי מקצועות נדרשים. ידנו מושטת ואני מוכן לעבוד על הנושא יום וליל ואם אחרי חודש אכשל, שמורה לכם הזכות להמשיך ולהתגושש בבתי משפט ובתקשורת. צריך להתגבר על הדם הרע שזורם פה”.

פתיחה מחודשת של המכרז. ח”כ ביטון | צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

ביטון התייחס גם לשינוי בתנאי המכרז שפורסם בימים האחרונים, המציע 48 מגרשים למילואימניקים חסרי דיור. לדבריו, לאנשי מילואים שנמצאים בימים אלה בעזה אין אפשרות לדעת על השינוי ומי שמעודכן לא יספיק, ככל הנראה, להגיש את הטפסים בזמן. “העניין הזה מצדיק פתיחה מחודשת של המכרז ופרסום ייעודי למשרתי המילואים”, אמר ביטון.

“רמ”י משנה כל הזמן את חוקי המשחק”

גרינבאום אמר בדיון: “אני ותושבי המועצה משלמים מחיר כבד מאוד סביב הסכסוך בנושא האון, ואנחנו נפגעים בכוונת מכוון כך שפרויקטים לא מאושרים ולא יוצאים לדרך כדי להראות לנו מה קורה למי שלא משתף פעולה”.

הוא הוסיף: “אנחנו רוצים לחדש את היישוב הזה בצורה מושכלת ובשיתוף פעולה, והנה לפני פחות מחודש החליט מנהל רמ”י על דעת עצמו להוציא את השיווק מהיום להיום במכרז לכל המרבה במחיר. אבל אפילו ברמ”י מבינים שהדבר נעשה עקום, כי אחרי שהמכרז פורסם – הוא השתנה כבר חמש פעמים. אנשים שכבר הגישו טפסים ולקחו ערבויות הופתעו לגלות שמישהו שינה את כללי המשחק”.

“נעבוד יום ולילה על-מנת להביא את קיבוץ האון להיות יישוב בעל מרקם חיים תוסס, ולא יישוב עם שכונות רפאים ובתי קיץ לעשירים”

גרינבאום התייחס לסעיף המטיל את אחריות הפיתוח של המגרשים על המועצה, וציין: “אין לנו כסף לעשות את הפיתוח הזה, ואין לנו דרך לקדם את התשתיות. התחושה היא שהמהלכים נעשים באופן חד-צדדי כדי להראות מי בעל הבית, ולא כדי להגיע להסכמות ולקיים יישוב משגשג על שפת הכנרת”.

קיבוץ האון נקלע לקשיים ולחובות בהיקף עשרות מיליונים, ומכוח זה ניתנה החלטת ממשלה לממש את נכסיו בהסדר נושים.

רק חיילים עשירים יוכלו להתמודד במכרז”.  גרינבאום | צילום: ויקיפדיה

דובי מילר, יו”ר הוועד הממונה בקיבוץ האון, סיפר כי בקיבוץ חיים כיום 40 חברים, רובם מבוגרים. לדבריו, חלק מהדירות מושכרות לסטודנטים ממכללת כנרת והם מהווים גם את כיתת הכוננות ביישוב. “יש עכשיו החלטה לפנות את הסטודנטים כדי להתחיל לשווק את הקרקעות. אני אומר לכם שמדובר בדיני נפשות. מי ישמור על הקיבוץ?”, טען.

השקעות על קרן הצבי

ח”כ ביטון אמר כי על רמ”י לעדכן את הרוכשים על כך שיש ויכוח לגבי פיתוח הקרקעות. “הרוכש יחשוב שהפיתוח יתחיל מיד, אבל בפועל יכול להיות שיחכה שנים”, הבהיר. בסיום הדיון קרא ח”כ ביטון למשרדי השיכון, הנגב והגליל, ההתיישבות והפנים להגיש לוועדה את עמדתם בנוגע לסוגיית המכרז בקיבוץ האון.

“הוועדה מצטערת שהדברים הגיעו לידי כך שמרעיון ראוי של הצלת קיבוץ בישראל והפיכתו ליישוב בהסכמה, התדרדרנו למלחמת עולם בין רשות מקומית לבין רשות מקרקעי ישראל”, הוסיף ואמר. הוא הציע לגשר בין הצדדים: “אני קורא לשר השיכון ולמנהל רמ”י לקבל את הצעתי לתפקד כמגשר. נעבוד יום ולילה על-מנת להביא את קיבוץ האון להיות יישוב בעל מרקם חיים תוסס, ולא יישוב עם שכונות רפאים ובתי קיץ לעשירים”.

על-פי מועצת עמק הירדן, מחירי המינימום במכרז של רמ”י נעים בין 700 אלף ל-1.1 מיליון שקלים לפני עלויות פיתוח, אולם עדיין לא ידוע מה צפוי להיות גובהן.

במועצה ציינו כי החשש הוא שהעלויות יהיו גבוהות ולא יאפשרו לכל אחד להשתתף במכרז, אלא רק למי שהפרוטה מצויה בכיסו. ברמ”י, לעומת זאת, סבורים שהתנגדות המועצה היא זו שתוביל לכך שאלה שייבנו בקיבוץ יהיו רק “בני מקום ומקורבים”, לשון רמ”י.

“אחיזת עיניים והטעייה”

מהלך נוסף של רמ”י התקבל בתרעומת גדולה במועצה, לאחר שהרשות עדכנה כי הזוכים בקרקעות בקיבוץ האון יהיו מחוייבים להחזיק בנכס במשך שבע שנים ולהתגורר בו בקביעות, ולא יוכלו להשכיר את הבית למעט מקרים חריגים בקבלת אישור.

במודעה שפרסמה מועצת עמק הירדן בעיתונים הזהירה יזמים מפני השתתפות במכרז שפרסמה רמ”י לשיווק 248 המגרשים בקיבוץ: “כל המשתתף במכרז שם את כספו על קרן הצבי”, צויין, וראש המועצה גרינבאום האשים כי “ההצעה במתכונתה הנוכחית, כפי שפרסמה רמ”י במכרז, היא אחיזת עיניים והטעייה, שכן לפי התנאים הנוכחיים גם לחיילים וללוחמים מוצעים המגרשים בשיטת ‘כל המרבה במחיר’, והתוצאה היא שרק חיילים עשירים יוכלו להתמודד במכרז ובמקרה הגרוע ייפתח פתח לספסרות על גבם של אותם לוחמים וחיילים”.

גולדקנופף הולך עם הרשות

רמ”י הגיבה לטענות נגדה באומרה: “צר לנו שבאצטלה של ציונות, מבקשת המועצה לסכל את פעולות רמ”י, שכל מטרתן פיתוח הארץ בכלל ואזור הגליל והנגב בפרט, וכמובן מתן הטבות לחיילי מילואים ולנכי צה”ל, שאין מוצדק מהן בימים אלה”.

שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף | צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90

שר השיכון ויו”ר מועצת רמ”י, יצחק גולדקנופף, בחר להעניק רוח גבית לרמ”י: “צר לי שראש מועצת עמק הירדן מסרב להיטיב עם חיילי המילואים ונכי צה”ל ורואה רק את טובתו האישית. אמשיך לדאוג לכלל לאזרחי ישראל ולחיילי צה”ל”, מסר בתגובתו.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן