חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מדד המחירים לצרכן זינק מעבר לציפיות – 0.8%

בעוד בארה"ב התפרסם בצהריים מדד מתון מהציפיות, אצלנו המדד השלים עלייה של 1.8% מתחילת השנה • שכר הדירה זינק ב-2.2% • מחירי הדירות השלימו עלייה של 3.1% ברבעון הראשון של השנה

מדד המחירים לצרכן מזנק | צילום: שאטרסטוק

מדד המחירים לצרכן עלה בחודש אפריל ב-0.8% – גבוה מציפיות השוק לעלייה של 0.6%. בשנים עשר החודשים האחרונים עלה מדד המחירים לצרכן ב-2.8% – עדין בתוך טווח היעד של בנק ישראל. מתחילת השנה עלה המדד במצטבר ב-1.8%.

עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי התחבורה שהתייקרה ב-3.4%; ההלבשה שהתייקרה ב-2.3% ותרבות ובידור שהתייקרו ב-1.6%. הדיור שעלה ב-0.6% ומזון ותחזוקת הדירה עלו ב-0.3%, כל אחד. ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי הירקות והפירות שירדו ב-1.3% והריהוט והציוד לבית שירדו ב-0.5%.

זינוק בשכר הדירה
בשכר הדירה החודשי, לשוכרים שחידשו חוזה, נרשמה עליה של 2.3% ולשוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 2.2%. מדד מחירי תשומות בבנייה למגורים ירד בחודש אפריל 2024 ב-0.1% והגיע ל-130.1 נקודות לעומת 130.2 נקודות בחודש קודם. מתחילת השנה עלה מדד זה ב-0.2%.

ב-12 החודשים האחרונים עלה מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים ב-0.6% בשל העלייה במחירי שכר העבודה ב-1.6%. מדד מחירי שכר עבודה המשולם עבור המועסקים בענף עלה ב-0.4% בחודש אפריל.

מחירי הדירות | קרדיט: למ”ס

מחירי הדירות זינקו ב-0.9%
עם פרסום מדד המחירים לצרכן הלמ”ס מפרסמת גם את השינוי במחירי הדירות, למרות שאלה אינן משוקללות במדד. מהשוואת מחירי העסקאות בחודשים פברואר-מרץ, לחודשים ינואר-פברואר נמצא שמחירי הדירות עלו ב-0.9%.

בפילוח לפי מחוזות נמצא שהמחירים בירושלים עלו ב-0.8%, כמו גם במחוז צפון. בחיפה נרשמו עליות של 1.7% ובמרכז הארץ נרשמו ירידות של 0.5%. בתל אביב נרשמו עליות של 2.2% ובדרום עליות של 0.6%. מחירי הדירות החדשות עלו ב-0.5%.

בהשוואה שנתית של מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים פברואר – מרץ 2024 לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים פברואר– מרץ 2023 עולה כי מדד מחירי הדירות השנתי עלה ב-1.1%.מדד מחירי הדירות החדשות השנתי ירד ב-1.6%.

מחיר דירה ממוצעת – 2.23 מיליון שקל
ברבעון הראשון של שנת 2024 מחיר ממוצע כלל ארצי עמד על 2.233 מיליון שקל – עלייה של 3.1% בהשוואה למחיר הממוצע ברבעון הקודם.

דירות יד שנייה, ירושלים | צילום: שאטרסטוק

חשש מהתפרצות האינפלציה
בין השנים 2010-2021 האינפלציה בישראל נשמרה בתוך טווח היעד – 1%-3%. ב-2022 התפרצה האינפלציה בישראל, כמו במדינות רבות בעולם, והסתכמה ב-5.3%. בשנה שעברה הריבית כבר עשתה את שלה והצליחה למתן את האינפלציה לתוך טווח היעד – 3%, אולם מאז בנק ישראל מותיר את הריבית ברמתה הגבוהה – 4.5%, מתוך חשש להידרדרות למערבולת אינפלציונית.

מדד המחירים לצרכן | צילום: שאטרסטוק

המדד בארה”ב התמתן, אך הריבית לא תרד
גם בארה”ב פורסם היום מדד המחירים לצרכן שם הוא הפתיע לטובה, עם עלייה של 0.3% באפריל, לעומת ציפיות השוק שהיו ל-0.4%. בחישוב שנתי מדובר כעת במדד של 3.4% – נמוך מהציפיות ל-3.5%.

מדד הליבה, שהוא שקלול המדד ללא מחירי המזון והאנרגיה, עלה ב-0.3%, לעומת 0.4% חודש קודם לכן. אלא שהמשקיעים יודעים שלמרות שהכיוון חיובי, עדין מדובר באינפלציה הגבוהה ב-60% מיעד הבנק המרכזי שם, שעומד על 2%, בשונה מטווח היעד אצלנו המגיע עד 3%.
עם פרסום המדד בארה”ב הדולר נחלש, אחרי שפתח בעלייה. מול השקל הוא נחלש ב-0.8% ונסחר מתחת ל-3.7 שקלים – 3.695. גם האירו נחלש בשליש אחוז מול השקל ונסחר מתחת ל-4 שקלים.

יו”ר הפד, ג’רום פאוול, ממשיך להגיד מעל כל במה – בארה”ב ומחוצה לה, שבסביבת האינפלציה הזו לא תהיה הורדת ריבית. אך הוא גם דואג להרגיע שאין לבנק המרכזי כוונה להוסיף ולהעלות אותה. ההיגיון הוא להשאיר את השוק ברמת ריבית גבוהה ולהמתין עוד, מתוך הערכה שהריבית הגבוהה תעשה את שלה ותמתן את הצריכה.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

תגובה אחת

  1. עוד “הצלחה” של הגרנדמייזר, שר האוצר הכושל בהיסטוריה ביחד עם ראש הממשלה המחריב בהיסטוריה. לכו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה