חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מדוע האנשים במדינות הנורדיות מדורגים באופן עקבי כמאושרים ביותר?

לפי דו"ח האושר העולמי שפורסם רק בשבוע שעבר, פינלנד תפסה את המקום הראשון זו השנה השביעית • המדינות הנורדיות תמיד מנצחות כשזה מגיע למרוץ האושר, האם הסיבה היא עושר?

מה הסוד לאושר? | צילום: שאטרסטוק

אושר ורווחה כללית אינם קשורים לכסף, אבל יש להם קשר לארנק. המדינות הנורדיות תמיד מנצחות כשזה מגיע למרוץ האושר. לפי דו”ח האושר העולמי שפורסם רק בשבוע שעבר, פינלנד תפסה את המקום הראשון זו השנה השביעית ברציפות ב-2024, ואחריה דנמרק ואיסלנד. אבל למה הם כל כך מאושרים בעקביות?

האם יש קשר לעושר כלכלי? לא בהכרח. לא כל המדינות העשירות מאושרות כמו הנורדים. סינגפור, המדינה השלישית העשירה בעולם, ממוקמת במקום ה-26, בעוד שסעודיה, אחת העשירות בעולם, נמצאת במקום ה-27 במדד האושר.

גורם הכסף היחיד שעלינו לבדוק הוא שמדינות נורדיות ידועות כבעלות רמות נמוכות של אי-שוויון בהכנסה, אך חוקרים לא הוכיחו שזה באמת מתאם עם שביעות רצון גבוהה מהחיים. עם זאת, מה שהם הצליחו להוכיח הוא שאם אי-שוויון בהכנסה מוביל לחוסר אמון, אז זה תורם ישירות לשביעות רצון נמוכה יותר מהחיים. במילים פשוטות, אנשים באמת שונאים להרגיש מרומים.

האם יש קשר לגנטיקה? יש קשר אבל זו לא הסיבה היחידה. המדע אומר לנו כבר שנים שגנטיקה משחקת תפקיד להסבר שביעות הרצון של אנשים מחייהם. זה מה שמומחי האושר מכנים ‘סממנים ביולוגיים’ של האושר. עם זאת, לפי מחקרים רבים, 60%-70% מההבדל באושר בין אנשים נגרם על ידי גורמים סביבתיים, כך שרק 30%-40% הנותרים מיוחסים לגנטיקה.

פינלנד, מקום ראשון שנה שביעית ברציפות | צילום: שאטרסטוק

אז מה אנחנו יכולים לעשות כדי להיות מאושרים כמו הנורדים?
המדינות הנורדיות הצליחו להיכנס למעגל של יחיד סגולה, שבו מוסדות ציבוריים יעילים ודמוקרטיים מסוגלים לספק לאזרחים ביטחון, כך שהאזרחים סומכים על המוסדות וגם אחד על השני, מה שמוביל אותם להצביע לפוליטיקאים שמבטיחים ומספקים מודל רווחה מוצלח.

“אנחנו מוצאים שאנשים הרבה יותר מאושרים אם הם מרגישים שהם נמצאים בסביבה שבה אנשים הולכים לשמור על הגב שלהם. וזה באמת חשוב להגיד לאנשים שבגלל שהם לא מצליחים להבין בכל העולם כמה אנשים אחרים הם נדיבים”, כך נכתב ב- euronews.

עוד נכתב כי היעדר האמון הזה גורם לנו חוסר באושר. אחת הסיבות לכך שאנשים מזלזלים בטוב ליבם של אחרים היא משום שהם לא שומעים על כך בתקשורת שמעכירה לעיתים את נדעה שלנו על אחרים.

הישראלים לא הרבה מאחור
ישראל דורגה במקום החמישי ברשימה, מתחת לשבדיה ומעל הולנד וזאת למרות טבח ה-7 באוקטובר והמלחמה שהתרחשה בעקבותיו. ישראל נמצאת ברשימת 10 המדינות המובילות בדו”ח משנת 2022 ומחבריו מציינים כי הסקר משקלל את התשובות משלושת השנים האחרונות. בדו”ח הובהר כי החישוב מתבסס על 3 השנים האחרונות ואם נחשב את הדירוג לפי שנת 2023 בלבד, בה פרצה מלחמת “חרבות ברזל”, ישראל תדרדר למקום ה-19.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה