חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מדינה בקריסה עם 44% עוני: כך לבנון תשלם ביוקר על מלחמה בין ישראל לחיזבאללה

מצבה הכלכלי של לבנון נמצא בשפל בשנים האחרונות כאשר העוני במדינה גדל פי שלושה בעשור האחרון, מדינה הסובלת מנפילת מערכת הבנקאות ומ-1.5 מיליון פליטים סורים שהגיעו אליה ודרדרו עוד יותר את מצבה • על רקע ההסלמה של הימים האחרונים בין ישראל לחיזבאללה – כלכלת לבנון בסיכון לנפילה כלכלית קשה עוד יותר עם נזקים כבדים

לבנון, ארכיון | צילום: שאטרסטוק

מדינת לבנון, הנמצאת כבר עכשיו בקריסה פיננסית קטסטרופלית עומדת בפני הידרדרות כלכלית חמורה עוד יותר עם עליית הסיכון למלחמה בין ישראל לחיזבאללה על רקע ההסלמה של הימים האחרונים.

מלחמה בין ישראל לחיזבאללה צפויה לדרדר עוד יותר את כלכלת לבנון המקרטעת והחבולה, כאשר מצבה מוגדר על ידי הבנק העולמי כשקיעה הכלכלית הגדולה ביותר של הזמן המודרני. כלכלת לבנון התכווצה מאז שנת 2018, אז עמדה על 55 מליארד דולר ל-31.7 מיליארד דולר ב-2020. למרות המצב, הממשלה הלבנונית לא חוקקה עד כה רפורמות המובילות לאיזשהו שינוי כלכלי.

לבנון | צילום: שאטרסטוק

לבנון עומדת כעת בפני קריסה כלכלית ככל שהמערכה בין ישראל לחיזבאללה תתרחב, הסיוע החיצוני שקיבלה המדינה מקטאר ומארה”ב לא סייע רבות לאזרחים והועבר בעיקר להעלאת שכר חיילי הצבא הלבנוני, לצורך הגדלת צרכי הביטחון לשמירה על האזרחים, כך דיווח “רויטרס”. ההידרדרות הכלכלית של השנים האחרונות מיוחסת בעיקר להוצאות המופרזות והבזבזניות והשחיטות השלטונית.

בעשור האחרון לבנון הידרדרה לעוני קשה ביותר והוא תופס כעת את 44% מאוכלוסיית לבנון, למעשה העוני בלבנון גדל פי שלושה בעשור האחרון, כך על פי נתוני הבנק העולמי. על פי הנתונים, אחד מכל שלושה לבנונים הוא מוכה עוני נכון לשנת 2022 בבדיקה שנערכה בחמישה אזורים בלבנון כולל בבירה ביירות. משקי הבית מצמצמים באופן משמעותי את ההוצאות על מזון והמסעדות בביירות מיועדות לעשירים בלבד. גם מערכת הבנקאות במדינה בנפילה קשה שמשתקת את המדינה ומזינה עוד יותר את גל העוני.

גבול לבנון | צילום: אייל מרגולין/פלאש 90

בנוסף לכל הצרות הכלכליות בלבנון, מאז מלחמת האזרחים בסוריה שפרצה ב-2011 לפני 13 שנה, לבנון משמשת מוקד לקליטת פליטים והיא למעשה המדינה שהגיעה אליה אוכלוסיית הפליטים הגדולה ביותר בעולם, כ-1.5 מיליון סורים, במדינה המונה כ-4 מיליון אזרחים לבנונים.

יותר מ-90% מהפליטים חיים בעוני מחפיר. מכיוון שמדובר בכמות גדולה מאוד של פליטים ביחס לגודל האוכלוסייה, השפעת הפליטים על לבנון מאוד גדולה בשל הגידול של עשרות אחוזים באוכלוסייה.

ארגון הטרור חיזבאללה | צילום: שאטרסטוק

המצב הכלכלי הקשה בלבנון הוא בעייתי מבחינת ישראל בשל פוטנציאל גיוס האזרחים מהשכבות החלשות לשורות חיזבאללה, שכר חודשי של חייל בלבנון הוא נמוך משכר החודשי של חיילי חיזבאללה ולכן השכר עשוי לשמש תמריץ לגיוס חיילים לארגון הטרור.

עד כה מאז תחילת המלחמה המוגבלת בין ישראל לחיזבאללה מאז ה-7 באוקטובר, נגרמו נזקים כלכליים בדרום לבנון המוערכים ב-1.2 מיליארד דולר, נזקים לתשתיות, כבישים, מבנים ושטחי חקלאות. פינוי התושבים מדרום לבנון הוביל, בדומה לישראל, לפגיעה כלכלית ולסגירת עסקים, כך לפי נתוני האו”ם.

ככל שהמלחמה תתרחב, מצבה הכלכלי של המדינה המרוסקת ממילא ידרדר עוד יותר, עד כה הייתה תקווה שההשלכות הכלכליות החמורות שצפויות ללבנון ירסנו את כוונות חיזבאללה ואולי יובילו להסדרה עם נסיגת חיזבאללה למרחק משמעותי מאוד מהגבול. לנוכח ההסלמה של הימים האחרונים, הניסיונות האמריקאים לתיווך והסדרה נראים רחוקים.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן