מהי מערכת THAAD נגד טילים שארה"ב שלחה לישראל?

שר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין הודיע כי סוללת ההגנה האווירית מדגם THAAD המשמשת ליירוט טילים בליסטיים נפרסה והחלה לפעול בישראל - אז מה היא אותה מערכת?

מערכת ההגנה האווירית THAAD | צילום: רויטרס

ארה”ב פרסה את מערכת ההגנה האווירית THAAD בישראל, במטרה לסייע בהגנה מפני איומים בליסטיים, בעקבות שיגור יותר מ-180 טילים מאיראן לעבר ישראל בתחילת אוקטובר. שר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין אישר היום (שני) במהלך ביקור פתע בקייב כי המערכת "נמצאת במקום" וציין כי "ניתן להפעילה מהר, עומדים בקצב".

THAAD או Terminal High Altitude Area Defense היא מערכת יירוט מתקדמת של חברת לוקהיד מרטין, שמסוגלת לעקוב וליירט טילים בליסטיים במרחק של עד 3,000 ק”מ. היא מצוידת במכ”ם מתוצרת יצרנית הנשק האמריקאית ריית’און, המספק כיסוי רחב ואיתור מדויק של איומים.

שר ההגנה האמריקני, לויד אוסטין | צילום: שאטרסטוק

לפי ה-BBC והוושינגטון פוסט, המערכת כוללת משגרים רכובים על משאיות, עם שמונה מיירטים בכל משגר כשסוללה סטנדרטית מכילה 48 מיירטים ומופעלת על ידי צוות של כ-100 חיילים אמריקאים. כל מיירט מוערך בעלות של עשרות מיליוני דולרים ועלות סוללה אחת נאמדת במיליארד דולר.

פריסת המערכת מגיעה כחלק מההיערכות האמריקאית להגנה על ישראל, בעוד נשקלת תגובה אפשרית מול איראן. הנשיא ג’ו ביידן הדגיש כי המהלך נועד לתמוך בישראל בתקופה זו.

הפנטגון, ארה"ב | צילום: שאטרסטוק

הפנטגון לא סיפק הערכות רשמיות לגבי עלות התמיכה הצבאית של ארה”ב לישראל בתקופה זו, ולא פרסם אומדן לעלויות פריסת מערכת ה-THAAD בישראל. נכון להיום, יש לארה”ב שבע סוללות THAAD פעילות. על פי אוניברסיטת בראון, הערכה של עלויות המלחמה פעולות נוספות של ארה”ב במזרח התיכון מאז אוקטובר האחרון עלו כ-4.86 מיליארד דולר.

ביוני דיווח ה-The Post כי הסיוע הביטחוני שניתן לישראל מאז תחילת המלחמה עומד על 6.5 מיליארד דולר, כשמתוכם כ-3 מיליארד דולר אושרו במאי. עם זאת, באפריל הקונגרס אישר חבילת ביטחון לאומי שכללה, סיוע צבאי בשווי 14.1 מיליארד דולר שיועד לישראל.

הערכות מסוימות מצביעות על כך שסך ההוצאה במלחמה גבוה אף יותר. ניתוח של חוקרים מאוניברסיטת בראון מצא כי הסיוע הצבאי האמריקני לישראל בשנה מאז ה-7 באוקטובר עלה על 17.9 מיליארד דולר. סכום זה משלב התחייבויות ארוכות טווח, הוצאות חירום, מכירות נשק, מימון צבאי, ולפחות 4.4 מיליארד דולר בהעברות ממאגרים בארה”ב.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

דילוג לתוכן