חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מה אפשר ללמוד מנתניה? תכנון נכון, גיוון ותמיכה מהרשות המקומית

יש לה יתרונות מובנים כמו הים, הקרבה למרכז והחלקות הרחבות לבנייה, אבל היא גם מתנהלת נכון יותר מערים רבות • השמאי שמוליק כהן: בטווח הקצר הגדלת מספר התושבים לא משתלם לעיריות

נתניה | צילום: מתניה צוויאג

נתניה היא בין הערים המובילות בארץ במספר הפרויקטים של פינוי-בינוי ויש לכך כמה סיבות טובות, אחת מהן מפתיעה ומאתגרת לכלל היישובים בארץ: ודאות תכנונית.

יזמים טוענים שאישורי הבנייה להתחדשות העירונית בארץ מתנהלים כמו בזאר טורקי. במקרים רבים הרישוי שניתן הוא רק פתח להתמחרות בין היזמים לרשויות, במהלכה הם לא פעם משיגים הקלות משמעותיות. אלא שההתמחרות הזו, שלעתים מלווה במהלכים משפטיים, אורכת זמן ומבזבזת משאבים רבים. אלא שבנתניה התקבלה החלטה בוועדה המקומית בעיר, לפיה התוספת לדירה חדשה תהיה 12 מ”ר בלבד. זהו, אין מה לדבר על יותר מכך.

לדברי שמוליק כהן, מנכ”ל ובעלים של אס.קיי (S.K) שמאות מקרקעין המשמש כשמאי דיירים בפינוי בינוי,  מדובר בהחלטה טובה מאוד ליזמים, שמעניקה ודאות תכנונית, כשאלה יודעים מראש כמה הם צריכים להוסיף, והעניין אינו נתון למשא ומתן ארוך ומתיש מול הדיירים. אמנם היזם מבחינתו מקבל ודאות, אך בעבור הדיירים לא בטוח שמדובר בהחלטה אופטימלית. בהקשר זה מוסיף כהן, כי עיריית נתניה קבעה שבמקרה שרווחי היזמים יהיו גבוהים, תינתן לבעלי הדירות אפשרות לבחור קומות גבוהות יותר בבניין, או שיינתן להם מפרט עשיר יותר בדירה החדשה, כך “מפצים” את התושבים על השטח הנוסף שיש המקבלים בערים אחרות.

בנייה בנתניה | צילום: שחר יערי/פלאש 90

יתרון נוסף המייחד את נתניה והופך אותה למועדפת בפרויקטים של התחדשות עירונית, הוא החלקות הגדולות והמרווחים הגדולים בין בניין לבניין, מה שמאפשר יכולת תמרון גבוהה יותר ליזמים. מעבר לכך, נתניה היא עיר מגוונת המתאימה לקהלים רבים: אוכלוסייה חרדית, משפרי דיור, זוגות צעירים וכמובן לתושבי חו״ל האוהבים את הרעיון של עיר חוף במרכז הארץ. לכן הפוטנציאל השיווקי בפרויקטים הוא גדול מאוד – עובדה המקלה על היזמים.

״קהל רגיל שלא מכוון לדירות יוקרה לא יוכל לגור במרחק הליכה מהים ולכן הפוטנציאל השיווקי של נתניה הוא גדול מאוד, נתניה אטרקטיבית, כי היא מציעה קרבה לים בעלויות שאינן מטורפות, שלא כמו הרצליה וצפון תל אביב״, מוסיף כהן.

לצד הגורמים האלה שמייחדים את נתניה, יש משמעות גם למקומה ומעורבותה של הרשות המקומית, שמעודדת התחדשות עירונית ומאמינה בריענון העיר. בהתייחס לשאלה האם פרויקטים כאלה כדאיים לרשות המקומית, מציין כהן כי הוא ממש לא בטוח. ״הארנונה שמקבלים ממגורים לא תמיד מכסה את העלויות של העירייה – הצורך בהקמת בתי ספר, גנים, רווחה, מוסדות ציבור נוספים, ניקיון וכדומה. ברור שהקמת משרדים רווחית יותר – הם משלמים ארנונה גבוהה ומקבלים הרבה פחות שירותים. לכן יש לברך על כך שיש ראשי ערים עם חזון, שמובילים בניית ערים מתוך תפיסה רחבה יותר מהאינטרס המיידי.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה