חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מה מעודד יותר יצירה – משטר שכופה תעסוקה לכולם, או החופש לבחור?

לקראת חג החירות: פרויקט בארבעה חלקים על מצב החירות בעולם והפעם החופש ליצור - כיצד מרקס זיהה נכון את נקודות התורפה של מהפכת החירות האמריקנית ואיפה הוא בכל זאת טעה, ובגדול | חלק שני בסדרה

החופש ליצור בארה"ב | צילום: שאטרסטוק

המניפסט הקומוניסטי, שפורסם בבריטניה ב-1848, התכתב עם המהפכה האמריקנית שהקדימה אותו ביותר מ-80 שנה. מארקס כתב את המניפסט במימונו של פרידריך אנגלס, שהיה בן למשפחת תעשיינים אמידה, כי הרי כל קומוניסט צריך קפיטליסט שיממן אותו.

מרקס היה בעל חשיבה חריפה, שזיהה נכוחה את נקודות התורפה של השוק, למרות שהיה עד לעצמה של המושבות הראשונות באמריקה. הוא קרא את כתבי הפדרליסטים ולא האמין להם שהם רוצים חירות, הוא לגלגל עליהם שהם פשוט רוצים יותר כסף, קפיטל. כך הוא הדביק להם את הכינוי, שאז היה גנאי, “קפיטליסטים”. הוא לגלגל על המבנה המשפחתי והקהילתי שלהם וקבע שיש לפרק את המבנה הזה.

הוא לגלגל ליוזמה הפרטית, שסבר שהיא תוביל למונופולים שיאיימו על הסדר החברתי, הוא כמובן לעג ל”יד הנעלמה” ולכל מחשבה שהשוק יכול להתנהל ללא שליטה והכוונה. הוא סבר שבעלות על אמצעי יצור היא עניין לא יעיל ועוד.

מונופול, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

כאמור, הוא לא טעה בזיהוי נקודות התורפה של השוק – המבנה המשפחתי מאוים במדינות המערב; יש מונופולים שגדלו לממדים של מדינות בינוניות במונחי תוצר; הבעלות על אמצעי יצור אכן יוצרת אי יעילות, אך כל המדינות החופשיות מתמודדות עם כל הבעיות הללו טוב יותר מכפי שקומוניזם יכול. השוק, למשל, מוצא פתרונות שיתופיים, בעיקר באמצעות הטכנולוגיה החדשה – יש שיתוף של דירות, רכבים ואמצעי ייצור נוספים.

אך יותר מכל אלה – יש מוביליות. לפחות 70% מהמיליארדרים בעולם (ולפי רשימה אחרת יותר מ-85%) הם כאלה שייצרו את עושרם בעצמם, ולא ירשו אותו. הנתון הזה לבדו היה מפיל את הטיעון המרכזי של מרקס. הרי לפי הצהרת הכוונות שלו, כל הכוונה שלו במהפכה הקומוניסטית, היא לייצר מעמד ביניים רחב ומוביליות חברתית. את שתי המטרות האלה ארצות הברית השיגה – היא זו שייצרה את מעמד הביניים הרחב ביותר הידוע מאז ומעולם. מעמד ביניים הוא יכול להתקיים רק בין שתי שכבות אחרות – עניים ועשירים מאוד.

תוצר עולמי, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

העובדות מדברות בעד עצמן: ארצות הברית אחראית לרבע מכלל התוצר העולמי! לא סין עם 1.3 מיליארד אזרחיה, אלא ארצות הברית המהווה רק רבע ממנה במונחי אוכלוסייה. סין, שהייתה עד לאחרונה הגדולה באוכלוסייתה בעולם (הודו עקפה אותה) אחראית לייצור של 17% מהתוצר העולמי. אגב, ישראל הקטנה אחראית לכחצי אחוז מהתוצר העולמי – הרבה יותר מאיראן, הממוקמת במקום ה-34 בעולם וכנראה מובילה ברשימת ההרס העולמי.

לקריאת החלק הראשון בסדרה – האם שמרנים וקפיטליסטים חיים יותר? הנה התשובה הלא מדעית

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה