חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מוד’יס מותירה את דירוג האשראי של ישראל ברמה A2

ביום שישי בלילה סוכנות הדירוג פרסמה דוח נוסף על ישראל, אחרי שהייתה הראשונה שהורידה את דירוגה בפברואר האחרון; החברה מסבירה את הותרת הדירוג על כנו בזמן מלחמה בכך שהכלכלה התאוששה והסיכונים הביטחוניים קיימים, אך נמוכים יותר

סוכנות הדירוג מודי'ס | צילום: שאטרסטוק

אתמול בלילה (שישי) שעון ישראל מוד’יס פרסמה דוח דירוג נוסף על ישראל, בו היא מותירה את דירוגה של ישראל ברמה של 2A – הרמה אליה הורידה את דירוגה של ישראל ב-9 בפברואר האחרון. מוד’יס הייתה סוכנות הדירוג הראשונה שהורידה את דירוגה האשראי של האג”ח הישראלי בעקבות המלחמה. אחריה גם סטנרד-אנד-פורס (S&P) עשתה זאת, חודשיים אחריה, כך שרק סוכנות הדירוג פיץ’ הותירה את דירוגה של ישראל על כנו אחרי פרוץ המלחמה.

שלוש סוכנויות האשראי הגדולות בעולם עוקבות באינטנסיביות אחרי ישראל, כמדינה במלחמה, ומדווחות ללקוחותיהן על ההתפתחויות. בדוח שפורסם כעת רמת הסיכון הביטחונית של ישראל נותרה בעינה, אך ההערכה מנוסחת באופן חמור פחות מבדוח הקודם. החברה מעריכה את הסיכון להידרדרות למלחמה של ממש בין ישראל לאיראן נמוכה, בין היתר בשל יכולת ההרתעה של ישראל.

יחד עם זאת החברה הותירה את אופק דירוג האשראי שלילי; במילים אחרות, הסיכוי שדירוג האשראי של ישראל ירד בדוח הבא של סוכנות האשראי גבוה יותר מהסיכוי שיעלה. בכל מקרה הדבר תלוי בעיקר בהתפתחויות הביטחוניות.

מבחינה כלכלית החברה עדכנה את תחזית הגירעון של הממשלה ל-7.8%, אחרי שבדוח הקודם היא די האמינה לתחזית הממשלה לגירעון של 6.6%. כעת נראה שגם האוצר לא יכול להגן על היעד שהציב. העובדה שבשלב הזה ישראל עומדת לפני כניסה לרפיח לא הייתה כלולה בהנחות הדוח הקודם ולמען האמת גם לא בהנחות תקציב המדינה, שהניח שמחודש מרץ עצימות המלחמה תפחת ולא ייפתחו זירות חדשות.

משרד האוצר בירושלים | צילום: שאטרסטוק

סוכנות האשראי מציינת את הוצאות הממשלה האדירות, לא רק בניהול המלחמה, אלא גם במימון עשרות אלפי מפונים שעדין לא שבו לבתיהם.

מוד’יס מסבירה את העובדה שהותירה את הדירוג על כנו., בכך שיש סימנים להתאוששות ישראל מהמלחמה מאז אוקטובר. הרכישות של הישראלים שבו לרמה של טרום המלחמה, נתוני התעסוקה חזרו גם הם למצב ערב המלחמה ויש התאוששות במרבית המדדים במשק. כך גם ענף ההיי-טק, אחד ממנועי הצמיחה החשובים של הכלכלה הישראלית הצליח לגייס השקעות של 1.74 מיליארד דולר ברבעון הראשון של השנה, בדומה לרבעון הראשון של 2023, כך שלא רואים ירידה בעניין המשקיעים הזרים בכלכלת ישראל.

למוד’יס ברור שהצמיחה בשנה זו תהיה עגומה למדי, ולפי תחזיתה תסתכם בצמיחה ריאלית של 0.6% בלבד, אך ההערכות הן שההתאוששות תהיה מהירה, כבר ב-2025, כפי שכלכלת ישראל הוכיחה בעבר.

החברה שיבחה את העברת התקציב המתוקן ל-2024 ובעיקר את העלאת המע”מ ב-1% החל מ-2025 – צעדים המורים על אחריות תקציבית הנדרשת במיוחד בעת מלחמה.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה