חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מחמירים את המשבר ההומניטרי בתימן ופוגעים בסחר העולמי: החות’ים הפכו לבעיה גלובלית

מלחמת האזרחים בתימן רק מסלימה בשנים האחרונות בשל מאבקי כוח ושליטה כלכליים המדרדרים את המצב ההומניטרי במדינה • בראייה עולמית: תקיפות החות'ים במרחב הים האדום גרמו לירידה של 90% במשלוח המכולות דרך האזור בין החודשים דצמבר לפברואר, גרמו לעליות מחירים והביאו לשיתוק מוחלט של נמל אילת

החות'ים מתימן | צילום: שאטרסטוק

תימן סובלת כבר עשרות שנים מהידרדרות התנאים הכלכליים עקב מחסור במשאבים ומסכסוכים פוליטיים חוזרים המובילים לא פעם למלחמות, בשל חוסר היציבות הזו קבוצות השולטות בתימן כמו החות’ים מערערות את הסחר העולמי ובכך פוגעות בכלכלה. 

תימן נקרעת במלחמת אזרחים מאז 2015, כשמצד אחד המורדים החות’ים הנתמכים על ידי חיזבאללה ואיראן השתלטו על צנעא וחלק גדול מצפון ומרכזה של תימן. ומהצד השני, הממשלה הנתמכת על ידי סעודיה ובעלת בריתה מועצת המעבר הדרומית, שנתמכת על ידי האיחוד האירופי. צד שלישי הם האמירויות הערביות, השולטות בדרום ובחלק גדול מהמזרח ומרוכזות בעיר הנמל הדרומית עדן.

זו המלחמה הארוכה ביותר במדינה והיא גרמה למצב הומניטרי קטסטרופלי בתימן. במקום למצוא פתרונות כלכליים לאחר שנים של מלחמה, ישנה הסלמה כלכלית קריטית בין הצדדים המסוכסכים.

צנעא, בירת תימן | צילום: שאטרסטוק

מאז נובמבר פתחו החות’ים הנתמכים על ידי חיזבאללה ואיראן, במתקפות חסרות תקדים נגד ספינות ימיות בינלאומיות בים האדום ובמפרץ עדן בשל המלחמה בעזה וההזדהות עם הפלסטינים לטענתה של קבוצת הטרור.

התקפות אלו נגד ספנות בינלאומית ואף כוחות צבאיים השוהים באזור סיכנו יורדי ים, שיבשו את הזרימה החופשית של המסחר והפריעו לזכויות וחירויות הניווט. מה שגרם למחלקת המדינה בארה”ב להחזיר את החות’ים (ארגון אנצאר אללה) לרשימת ארגוני הטרור בינואר השנה.

המתקפה האיראנית על הספינה הנמצאת תחת בעלות חלקית של אייל עופר, ארכיון | צילום: רויטרס

המשמעות של נתיב השיט בים האדום עבור הסחר העולמי היא עצומה. לפי דיווח של Al-Monitor מחודש יוני, גורמי מודיעין אמריקאים מדווחים כי תקיפות כנגד ספינות שילוח מסחרי על ידי המורדים החות’ים מתימן בים האדום גרמו לירידה של 90% במשלוח המכולות דרך האזור בין החודשים דצמבר לפברואר.

הפנטגון מצא כי ההתקפות השפיעו על לפחות 65 מדינות ואילצו לפחות 29 חברות אנרגיה וספנות גדולות לשנות את נתיביהן. בין החברות שנפגעו ניתן למצוא את בריטיש פטרוליום, אוורגרין, CMA CGM, Maersk,  קטאר אנרג’י ו-Shell.

בעלי אניות מתמודדים עם פרמיות ביטוח גבוהות יותר מכיוון שהסיכון לאובדן כלי שיט גדל באופן דרמטי, בעיקר בים האדום. יתרה מכך, מהלכים להימנע מתעלת סואץ מטעמי בטיחות ובמקום זאת לנווט סביב כף התקווה הטובה, הגדילו מאוד את זמני הנסיעה והובילו לצריכת דלק גבוהה משמעותית מהרגיל. 

מדד המכולות העולמי של Drewry, שעוקב אחר שוק ההובלה, דיווח כי רק בשבוע השלישי של יוני מחירי המשלוח של מכולה סטנדרטית באורך 40 רגל זינקו ב-7% – עלייה אדירה של 233% בהשוואה לתקופה המקבילה לפני שנה.

ספינת משא | צילום: שאטרסטוק

מאבק כלכלי בתימן
המורדים החות’ים בתימן וממשלתה הנוכחית נעולים במאבק על השליטה בבנקים במדינה, שמומחים מזהירים כי הוא מאיים להרוס עוד יותר את הכלכלה שכבר כמעט עשור שרויה במצב מלחמה.

היריבות על הבנקים מכניסה את המערכת הפיננסית של תימן לסערה עמוקה עוד יותר. כבר עכשיו, החות’ים השולטים בצפון ובמרכז המדינה והממשלה המנהלת את הדרום משתמשים בשטרות מטבע שונים בשערי חליפין שונים. הם גם מנהלים בנקים מרכזיים מתחרים ובנוסף, ההסלמה הכספית הביאה לשחיקה של ערך המטבע של תימן, הריאל התימני.

בשנת 2019, ממשלת צנעא המקורית הצמידה את שער החליפין של הריאל התימני לדולר האמריקאי, מה שהוביל לפער בשער החליפין. באותה תקופה קיבלה קבוצת הטרור את הסמכות על השוק הפיננסי באזורים שבשליטתם: היא הציגה 180 מפעלי יבוא נפט, 250 עסקים להמרת מטבע ו-1,023 חברות מסחר, שכולם קיבלו פטור ממס ומכס. ובינתיים, על חברות רבות במגזר הפרטי של תימן שלפני המלחמה הופעל לחץ להיסגר, כך לפי The New Arab.

המורדים החות’ים מתימן | צילום: שאטרסטוק

לא רק איום ימי: נמל אילת משותק
על פי אתר World Cargo המדווח על חדשות ספנות עולמיות, נמל אילת הכריז רשמית על פשיטת רגל בשל היעדר פעילות מסחרית. על פי נתונים שמסר מנכ”ל הנמל, גדעון גולבר לנמל לא הייתה פעילות או הכנסות במהלך שמונת החודשים האחרונים, והתקפות של כוחות תימן בים סוף גרמו לירידה בתנועת הספנות ב-85%.

נמל אילת נמצא במצב של שיתוק מוחלט של הפעילות המסחרית שלו בגלל הפסקת קליטת אניות ומכולות, במיוחד אלו המגיעות משווקי מדינות אסיה, הנושאות עימן את צורכי המשק והמגזר התעשייתי שלה. זה כולל חומרי גלם, מוצרי ביניים, תשומות ייצור, מכונות וציוד, נפט גולמי ודלק, חיטה, מזון, מכוניות וצרכי ​​שוק אחרים, כך לפי דיווח ב-Middle East Monitor. 

נמל אילת, ארכיון | צילום: שאטרסטוק

אתמול (שבת) צה”ל אישר כי הוא תקף בתקיפות אוויריות בנמל חודיידה בתימן, יום אחד לאחר שכטב”ם פגע בבניין מגורים בתל אביב וכתוצאה מכך, אדם אחד נהרג ועוד עשרה בני אדם נפגעו. המורדים החות’ים בתימן לקחו אחריות למתקפה חסרת התקדים.

הפנטגון: התקפות החות’ים גרמו לירידה של 90% במשלוחים בים האדום

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן