חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מחקר: הבנק המרכזי של גרמניה מילא תפקיד משמעותי בתקופה הנאצית

מחקר שהוצג על ידי הבנק הפדרלי של גרמניה, מראה כיצד תמך הבנק המרכזי בתצורתו הקודמת במשטר הנאצי • הבנק החרים, מכר והפקיע נכסים של יהודים וסייע במימון חימוש למלחמה • לאחר מלחמת העולם השנייה פורק הרייכסבנק יחד עם יתר מוסדות השלטון הנאצי

הדויטשה בונדסבנק, ארכיון | צילום: שאטרסטוק

מחקר שהוצג על ידי נשיא הבנק הפדרלי של גרמניה (“הדויטשה בונדסבנק”), יואכים נגל, מראה כי לבנק הגרמני היה חלק משמעותי בתפקוד המשטר הנאצי בין השנים 1933-1945. תוצאות המחקר העלו כי הבנק סייע במימון חימוש למלחמה, ניצול פיננסי של השטחים שנכבשו על ידי גרמניה ורישום ועיבוד נכסים שנלקחו.

בתקופת המשטר הנאצי, הבנק המרכזי והסמכות המוניטרית העליונה היה “הרייכסבנק”. לאחר מלחמת העולם השנייה, הבנק פורק יחד עם יתר מוסדות השלטון הנאצי. במקומו, הוקם “הלנדר בנק”, וכמעט עשור לאחר מכן הוקם הדויטשה בונדסבנק, שמשמש עד היום כבנק המרכזי בגרמניה.

שלל של הרייכסבנק, תקופת המשטר הנאצי | צילום: שאטרסטוק

עוד לפי המחקר, הרייכסבנק היה מעורב בהחרמה, הפקעה ומכירה של נכסים יהודים. בנוסף, הבנק טיפל בזהב ובמטבע חוץ שנלקחו מהנרצחים במחנות הריכוז וההשמדה. ממצאי המחקר חושפים כי גם בשנים שלאחר המלחמה, עובדים לשעבר של הרייכסבנק התקבלו לתפקידים בבנקים החדשים שהוקמו.

עם זאת, לפי המחקר, הבנק המרכזי בגרמניה כיום חף מכל קשר לגרמניה הנאצית, משום שהבנקים שהוקמו לאחר מלחמת העולם השנייה לא נחשבים ליורשים משפטיים של הרייכסבנק. הסיבה – כל הזהב של הבנק מתקופת המשטר הנאצי, הוחרם על ידי בעלות הברית המערביות. אחזקות הזהב של הבנק כיום, הן תוצאה של עודפי חשבון עו”ש של גרמניה מאז שנות ה-50.

הדויטשה בונדסבנק, ארכיון | צילום: שאטרסטוק

נשיא הבנק נגל אמר כי ממצאי המחקר משמשים כאזהרה עבור גרמניה. “לעולם לא תהיה אנטישמיות אצלנו בגרמניה, לעולם לא נדיר מיעוטים ולעולם לא נאפשר שוב לגופים ממשלתיים כמו הבנק המרכזי לרמוס ערכים דמוקרטיים”.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן