חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מחקר חדש: המעבר לשעון קיץ פוגע בבריאות הנפשית וגם בכלכלה

ב-29 במרץ, ב-02:00 בלילה, נזיז את השעון שעה אחת קדימה, איזה מחיר בריאותי הוא גובה מאיתנו וכיצד הוא משפיע על הכלכלה?

ב-29 במרץ עוברים לשעון קיץ | צילום: שאטרסטוק

האם אנו מזלזלים בעלויות של שעון קיץ? מחקר שפורסם אתמול ב-LSE (המכון לכלכה ומדעי המדינה בלונדון) מצביע על כך ששעון הקיץ גובה מחיר משמעותי על הבריאות והרווחה שלנו, והוא עשוי לעלות לכלכלות יותר מ-750 יורו לנפש בכל שנה.

בשנת 2019, הפרלמנט האירופי אישר הצעה להפסיק את שעון הקיץ (DST), בעקבות התייעצות ציבורית שבה ראה רוב מוחץ בעד ביטול “שעון הקיץ”, כמו גם המספר הגבוה ביותר של תגובות שהתקבל אי פעם בכל התייעצות ציבורית מהנציבות האירופית.

אולם, קובעי המדיניות בחרו שלא לקבוע שום החלטה ברורה או צעדים מכריעים קדימה. כעת, פרויקט מחקר חדש ומרחיק לכת של ג’ואן קוסטה-אי-פונט, פרופסור לכלכלת בריאות ב-LSE, חושף את מלוא העלות של שעון הקיץ לבריאות ולרווחה של הפרט, שלדעתו עד כה עשויה הוזנחו באופן משמעותי.

לא קיבלו החלטה, הפרלמנט האירופי | צילום: שאטרסטוק

מהן ההשפעות של שעון קיץ?
“מצאנו השפעות מזיקות על השינה והבריאות הגופנית, ועל תחושות עייפות, מתח, לחץ בזמן – שהוא החשש שנגמר הזמן או אי היכולת להשלים משימות בזמן הנכון – ובריאות הנפש. ההשפעות הנובעות מכך הן משמעותיות”, כך החוקרים.

הממצאים של החוקרים מאששים עדויות מתגברות לכך שההשפעות על הבריאות של המעבר באביב ל-“שעון קיץ” הן רחבות ולעתים חמורות. בימים שלאחר המעבר לשעון קיץ באביב, למשל, ישנה סבירות מוגברת להתקף לב, מספר האשפוזים הכללי עולה, וגם מספר ביקורי הרופאים מזנק.

במונחים של רווחה, המחקר מדגים שמעבר לשעון קיץ מגביר את הלחץ של אנשים, ויש גם סבירות גבוהה יותר שיאמרו כי הם “בקושי מתמודדים עם דברים”, יום אחד לאחר המעבר לשעון הקיץ. מספר השעות המושקעות בפנאי יורד בערך ב-10 דקות לאחר המעבר והממצאים מצביעים על כך שהמעבר בעונת האביב לשעון קיץ מקטין את שביעות הרצון מהחיים בכ-1.44 אחוזים.

פוגע לנו בבריאות, המעבר לשעון קיץ. אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

התחזית אינה חיובית גם בכל הנוגע לכלכלה. כפי שמציינים החוקרים “אנו מוצאים שמספר שעות העבודה גדל בכ-40 דקות בימי שני לאחר המעבר, בעוד שהזמן שבו העובד מתחיל את עבודתו נשאר זהה. זה מצביע על כך שהמשיבים מתפקדים על שעת שינה באותו היום, והפרודוקטיביות האישית שלהם מושפעת כתוצאה מכך.”

בתרגום למונחים כספיים, התוצאות מפתיעות עוד יותר כפי שמסבירים החוקרים, “חישבנו את העלויות של כל אחת מההשפעות הללו, ושקלנו אותן מול כל היתרונות הידועים של שעון הקיץ. ניתוח העלות-תועלת שלנו מגלה שסיום שעון הקיץ שווה ערך לרווח הכנסה של כ-754 יורו לנפש בשנה”.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה