חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מממנת טרור? נותנת החסות של ליברפול חשודה כי העבירה כספים לאיראן למרות הסנקציות

מסמכי בית המשפט בניו יורק מציגים האשמות חדשות נגד הספונסר העיקרי של ליברפול, הבנק הבריטי Standard Chartered, ביחס לתשלומים ששולמו לחברות המקושרות לקבוצות טרור כמו חיזבאללה, חמאס, אל-קאעידה והטליבאן

הבנק הבריטי standard chartered ונותן החסות הרשמי של קבוצת הכדורגל ליברפול | צילום: שאטרסטוק

הבנק הבריטי Standard Chartered מואשם בסיוע בעסקאות של מיליארדי דולרים למממנים של קבוצות טרור כמו חמאס ואל-קאעידה, תוך הפרת הסנקציות נגד איראן, לפי מסמכי בית משפט אמריקאי חדשים שנחשפו בארה”ב, כך לפי דיווחים בתקשורת הבריטית. 

בתקשורת הבריטית פורסם היום (שלישי) כי כ-9.6 מיליארד דולרים של עסקאות מט”ח הועברו למי שהוגדרו בידי הממשל האמריקני כ”קבוצות טרור”. במסמכי בית המשפט בניו יורק שהוגשו נטען כי מ-2008 עד 2013, סטנדרד צ’רטרד ביצעה אלפי עסקאות בשווי של למעלה מ-100 מיליארד דולר, תוך הפרה של סנקציות נגד איראן.

הבנק הודה בעבר בהפרת הסנקציות נגד איראן ומדינות אחרות פעמיים, פעם אחת ב-2012 ופעם נוספת ב-2019, על פי הדיווחים שילמה קנסות בסך של יותר מ-1.7 מיליארד דולר. עם זאת, לפי ה-BBC, הוא מעולם לא הודה בביצוע עסקאות עבור ארגוני טרור.

בשנת 2012, הבנק הבריטי נמנע מהעמדה לדין בגין הלבנת הון לאחר שראש הממשלה דאז ג’ורג’ אוסבורן התערב בחשאי. שלושה חודשים לאחר מכן, משרד המשפטים האמריקאי בחר גם הוא שלא להעמיד את הבנק לדין. לא ברור אם ממשלת בריטניה הייתה מודעת לפעולות אלו באותו זמן.

ארגון הטרור חמאס | צילום: שאטרסטוק

נטען כי סוכנויות הממשל בארה”ב הצהירו הצהרות כוזבות לבית משפט כדי לדחות את תביעתם לתגמול של חושפי הפרשה. הרשויות בארה”ב הגישו בקשה לביטול התיק בשנת 2019, אולם, נטען כי הבנק אפשר מיליארדי דולרים רבים בעסקאות בנקאיות עבור איראן. 

חושפי הפרשה טענו גם כי ממשלת ארה”ב הצהירה הצהרות כוזבות כשהיא ערכה חקירה יסודית של טענותיהם או שהיא ידעה על העסקאות שעליהן דיווח ושיקרה כדי להסתיר אותן. בנוסף, הם סבורים שהצהרות הממשלה מצביעות על כך שהם היו מודעים לעסקאות ובחרו להסתיר את המידע הזה.

על פי הדיווחים, הבנק הבריטי Standard Chartered ערער על הטענות שהעלו חושפי השחיתויות, ואמר שההאשמות הקודמות שלהם “הוכפשו ביסודיות” בארה”ב.

דיוויד סקאנטלינג, מומחה שעל פי הדיווחים יש לו עשרות שנות ניסיון ב-CIA, סותר זאת. בתביעה לבית המשפט, המומחה אומר כי למעלה מחצי מיליון עסקאות “מסוימות” על ידי הבנק הבריטי בין 2008 ל-2013 היו ניתנות לזיהוי בקלות באמצעות טכניקה פשוטה, כך נכתב בדו”ח של ה-BBC.

בנוסף, ה”טיימס” דיווח מוקדם יותר השנה כי הבנק הבריטי סייע לחברות פטרוכימיה איראניות לעקוף סנקציות בינלאומיות. על פי הדיווחים, הבנק הקל על עסקאות בין חברה סינית לבין אראק פטרוכימיקלים ובנדר אימאם פטרוכימיקל האיראנית, שתיהן ספגו סנקציות על ידי ממשלת ארה”ב. 

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה