חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

משבר הנדל”ן החמור באירופה: בריטניה מנסה לחזור לפתרונות דיור היסטוריים

בבריטניה משבר הדיור הוא החמור והארוך ביותר מבין כל מדינות אירופה ואמריקה עם מחסור של 4 מיליון בתים • מפלגת הלייבור מעוניינת כעת לקדם בנייה של 1.5 מיליון בתים בחמש שנים וחוזרת לרעיון של הקמת עיירות קטנות כפי שהיה נהוג אחרי מלחמת העולם השנייה

לונדון, בריטניה | צילום: שאטרסטוק

בריטניה חווה את משבר הדיור החמור ביותר מבין כל מדינות אירופה וצפון אמריקה, לאחרונה מצאה ממשלת הלייבור החדשה בבריטניה דרך התמודדות מעניינת עם המשבר – שטח אדמה ששימש כשדה תעופה במלחמת העולם השנייה יהפוך לעיירה עם 10 אלף בתים וכ-25 אלף תושבים עד 2040, כך עולה מכתבה נרחבת על משבר הנדל”ן הבריטי ב”ניו יורק טיימס”. מדובר בעיירה חדשה שבנייתה החלה לפני כעשור, העיירה קרובה לעיר קיימברידג’ וכיום יש בעיירה הזאת רק 1450 בתים.

משבר הדיור של בריטניה הוא הארוך ביותר מבין כל המדינות שחוות משברים דומים. בריטניה שהייתה בעבר, אחרי מלחמת העולם השנייה, עשירה במלאים של פתרונות דיור טובים, הפכה למדינה בעלת משבר דיור חמור, ללא מענה לצורך הבהול בבתים בבריטניה. מפלגת הלייבור מעוניינת כרגע לקדם בנייה של 1.5 מיליון בתים בחמש השנים הקרובות, מדובר בקצב בניית בתים שלא נצפה מאז שנות ה-60. הרעיון החדש-ישן של מפלגת הלייבור הוא הקמת עיירות חדשות עם הרחבת קהילות, זה כחלק מפתרון הדיור המרכזי שמציעה המפלגה בשלטון.

בעיית הדיור בבריטניה נעוצה במחסור אדיר של בתים חדשים שהיקפו יותר מ-4 מיליון בתים, בשל המחסור מחירי הדירות זינקו וחלה עלייה גם במחוסרי דיור. מי שנמצא אחראי על המשבר שהתהווה בבריטניה עם המחסור הגדול בבתים, מערכת התכנון והפיתוח של בריטניה, שנענית להתנגדות התושבים לפיתוח מקומי ומקבלת את ההתנגדויות המוגשות להקמת פרויקטים. כרגע הפתרון שמציעה ממשלת הלייבור הוא בעיקר החייאה של רעיון העיירות החדשות הרחק מהערים המרכזיות. מדובר ביישובים של יותר מ-10 אלף בתים. הכוונה היא להקם ערים קטנות אך לא כפריות.

לא רק בבריטניה, גם בארה”ב מצוקת הדיור מחמירה ונותנת את אותותיה במערכת הבחירות הנוכחית כאשר שני המועמדים לנשיאות דונלד טראמפ וקמלה האריס מציעים פתרונות דיור שאמורים לקרוץ לבוחרים. שני המועמדים מסכימים כי מדובר במצוקת דיור חמורה וכי הממשלה הפדרלית היא הגורם שצריך להוביל לפתרונות על ידי שחרור קרקעות המדינה לטובת דיור. הרעיון של קרקעות הנמצאות בבעלות המדינה, המחוז או כל רשות מקומית תופס תאוצה וכבר בולטים ברחבי ארה”ב פתרונות דיור עם קרקעות מדינה שמוצעות ליזמים בעלות של דולר אחד כדי לקדם פרויקטים למגורים.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן