חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

משבר כלכלי חריף בפקיסטן: האינפלציה הפילה לעוני מיליוני אזרחים

פקיסטן מתמודדת עם חובות תופחים, אינפלציה של 30% ועלייה של מאות אחוזים במחירי האנרגיה והחשמל • מסתמן כי פקיסטן על סף משבר פוליטי וחברתי על רקע הגזירות הקשות שיאלץ הציבור לשאת כתנאי לתכנית החילוץ של קרן המטבע • בינתיים אזרחים במדינה מגיעים למצב של חיפוש עצים לצורך בישול

שפל כלכלי בפקיסטן: ממעמד הביניים השייר לעוני | צילום: שאטרסטוק

כלכלת פקיסטן מידרדרת ומעמד הביניים במדינה משלם מחיר כבד ביותר: מעמד הביניים מצטמק ויותר אזרחים פקיסטניים מידרדרים למעגל העוני. פקיסטן סובלת לאחרונה מאינפלציה בשיעור של 30% ומחוב שרק הולך וגדל. בשנים האחרונות הכלכלה הפקיסטנית נהנתה ממידה מסוימת של יציבות ועלייה במעמד הביניים במדינה, כאשר ל-30% מהפקיסטנים הייתה הכנסה של יותר מ-10 דולר ליום, המצב השתנה בשנה האחרונה עם התגברות האינפלציה במדינה שפגעה במעמד הביניים.

פקיסטן היא מדינה עם אוכלוסייה גדולה מאוד המונה 240 מיליון בני אדם, בשנה האחרונה יותר מ-12 מיליון איש נפלו למעגל העוני כך על פי נתוני הבנק העולמי, על פי אמת המידה של 3.65 דולר ליום. לפני חודש נכנסה לתפקידה הממשלה החדשה בפקיסטן בראשותו של שהביז שריף ששמה לה למטרה לטפל במצב הכלכלי ההולך ומדרדר. “אנחנו צריכים ניתוח, אנחנו לא יכולים להסתפק באנטיביוטיקה”, אמר שריף בישיבת הממשלה הראשונה שלו.

פקיסטן | צילום: שאטרסטוק

כרגע עיניה של ממשלת פקיסטן נשואות לעבר תכנית הצלה נוספת מקרן המטבע הבינלאומית. לפקיסטן יש יתרות מטבע חוץ המוערכות ב-8 מיליארד דולר, בעוד שהיא מחויבת למצוא בחשבון השוטף שלה כ-22 מיליארד דולר לתשלומי הגירעון בתקציב השנה הנוכחית, כך על פי קרן המטבע הבינלאומית. פקיסטן היא מלווה סדרתית מקרן המטבע כאשר כרגע מתגבש החילוץ ה-24 שלה במספר מקרן המטבע.

תכניות ההצלה לא מגיעות חינם ופקיסטן תצטרך גם הפעם לבלוע את הגלולה המרה של רפורמות, קיצוצים, העלאות מיסים וקיצוץ בסובסידיות, שיפגעו בציבור. סכסוכי בחירות שגורמים לחוסר יציבות פוליטית במדינה צפויים להקשות עוד יותר על האפשרות של הממשלה להטיל גזירות חדשות על הציבור.

פקיסטן היא מלווה סדרתית מקרן המטבע הבינלאומית | צילום: שאטרסטוק

הציבור הפקיסטני הנאנק מול עליית המחירים ספג מכה קשה במיוחד עם עלייה של מאות אחוזים בחשבונות החשמל, מה שהוביל משפחות רבות לנתק את מכשירי החשמל שלהם, כמו המקרר בבתים, בעקבות צפי לעוד עלייה במחירים. בשל האינפלציה הדוהרת במדינה המעמד הבינוני הנמוך הפך למעשה לעני.

כרגע כדי לצמצם את הגירעון במדינה קרן המטבע הבינלאומית דורשת כרגע מפקיסטן הפרטה של מפעלים ממשלתיים מופסדים כמו חברת התעופה הלאומית של פקיסטן, מה שעלול להוביל לפיטורים של עשרות אלפי עובדים. לצד זה, דורשת קרן המטבע הרחבת בסיס המס כך שיכלול את מגזרי הקמעונאות, הנדל”ן והחקלאות. לצד זה, קרן המטבע כבר אותתה על עלייה נוספת במחירי הדלק והחשמל, מה שגורם לאזרחים בפקיסטן להגיע למצב של חיפוש עצים לבישול, כאשר הציבור הפקיסטני משוכנע שהממשלה תיענה לכל דרישות קרן המטבע ועוד עליות מחירים קשות צפויות להם.

הערכות הן שהמצב הפוליטי והכלכלי עלול ליצור פיצוץ גדול במדינה עם התקוממויות גדולות של האזרחים נגד הגזירות הקשות העלאות המחירים.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה