חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הכלכלן הראשי: פיטורים בארץ גורמים לעובד אובדן הכנסה של כ-45% בשנה הראשונה

בסקירה מיוחדת של משרד האוצר עולה כי אפקט הפיטורים על הכנסות משקי הבית הוא משמעותי וגבוה יותר בהשוואה לעולם בעיקר בשנה הראשונה עם אובדן של כ- 60 אלף שקל בשנה בטווח הקצר ו-30 אלף שקל בשנה בטווח הארוך

עובדים שעות נוספות, הרבה מעבר למותר. אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

אפקט משמעותי של פיטורים בארץ על הכנסה השנתית של משק הבית: אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר פרסם היום(רביעי) סקירה כללית מיוחדת בנושא השפעות הפיטורים על התעסוקה העתידית של המפוטר, על ההכנסה שלו ושל משק הבית. מהנתונים עולה כי לפיטורים השלכות משמעותיות על הכנסת העובד, כאשר ההכנסה השנתית מעבודה צונחת בממוצע ב-45% בשנה הראשונה שלאחר הפיטורים, בשנים הבאות יש התאוששות חלקית. הירידה הזו בהכנסות מתבטאת באובדן של 26% בהכנסה מעבודה על פי 11 השנים שלאחר הפיטורים.

עוד אפקט שיש לפיטורים, הם מפחיתים את הסיכוי להיות מועסק בשנה שלאחר הפיטורים, הסיכוי הזה יורד ב-25% בשנה הראשונה וב-7% בטווח הארוך. הירידה בשיעור התעסוקה בטווח הקצר והארוך אחראית לאובדן ההכנסות. 70% מהמפוטרים חזרו לעבוד בשנה שלאחר הפיטורים, ו- 7% לא חזרו לעבודה כלל. בנוסף, עולה מהממצאים כי פיטורים של עובד אחד במשק הבית הם בעלי אפקט על העובד הנוסף באותו משק הבית.

כאמור, הממצאים מגלים כי ההכנסה השנתית מעבודה יורדת בממוצע בכ-45% בשנה הראשונה ביחס לזו שלפני הפיטורים, ומתאוששת חלקית לפער של 10-20% בטווח הארוך. ההשפעות האלה מקבילות לכ-60 אלף שקל בשנה בטווח הקצר ו-30 אלף שקל בשנה לאחר 11 שנים. בממוצע, לאורך 11 השנים לאחר הפיטורים, השכר האבוד מסתכם לכ-26% מהשכר בתקופה זו, או 325 אלף שקל  בערך נוכחי בשנת הפיטורים (מופחת לפי שיעור היוון של 5%).

במבט השוואתי מול מדינות באירופה, בישראל הפגיעה בהכנסה בעקבות פיטורים גבוהה יחסית לעולם בטווח הקצר של עד שנה. רק בפורטוגל הפגיעה בהכנסה גבוהה יותר בהשוואה לישראל בשנה הראשונה ואילו במדינות  כמו איטליה, צרפת, דנמרק, שוודיה, אוסטריה, ההשפעה על ההכנסה בשנה הראשונה קטנה הרבה יותר. לעומת זאת, השפעת הפיטורים בישראל לטווח הארוך דומה להשפעתם על הכנסות העובדים במדינות באירופה.

 

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן