חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

משרד האנרגיה: נאמץ דלקים ברי קיימא לתעופה בישראל

בשנה שעברה 10% מהדלק למטוסים בעולם היה SAF למרות שהוא מצמצם ב-80% את פליטות הפחמן • מדובר בדלק יקר שעשוי לסייע בהפחתת פליטות הפחמן בענף שאחראי ל-2.5% מהן

Sustainable Aviation Fuels | צילום: שאטרסטוק

התעופה אחראית לכ-8% מצריכת הדלק העולמית ול-2.5% מפליטות הפחמן בעולם, אך המטוסים פולטים מזהמים נוספים שפוגעים באטמוספירה.

מדובר בצריכה משמעותית של דלקים פוסיליים, בעיקר דלק נוזלי ובניגוד למכוניות בתחום הזה אין אופק למעבר לחשמל, או גז טבעי, שעשויים להפחית את פליטות המזהמים. אבל יש בכל זאת בשורה, ה-SAF) Sustainable Aviation Fuels) – דלק בר קיימא לתעופה.

דלקי ה-SAF הם דלקים המיוצרים ממקורות שונים כגון שמן טיגון משומש, פסולת עירונית, פסולת חקלאית, וטכנולוגיות לשימוש במימן ופחמן שהם חלק מהאטמוספרה. דלקים אלו מפחיתים את פליטות המטוסים בעד 80%, וכיום ניתן להחליף כמחצית מהדלק הסילוני בכל טיסה ב-SAF.

מחירם של דלקים אלו כיום גבוה מדלק סילוני, וישנם מהלכים לפיתוח מנגנונים שונים לסבסוד ותמחור של ה-SAF בכדי להתניע את השוק ולאפשר שימוש סביר כלכלית. בשנה שעברה דלקים אלה היוו 10% מצריכת הדלק בענף.

SAF | צילום: שאטרסטוק

היום (חמישי) משרד האנרגיה והתשתיות מודיע כי יוביל מהלך אסטרטגי לאימוץ דלקי תעופה ירוקים (SAF) בישראל. מדובר בצעד חסר תקדים, המעמיד את ישראל בחזית המאבק במשבר האקלים ומציב אותה בשורה אחת עם המדינות המובילות בתחום התעופה הירוקה והחדשנות הסביבתית.

משרד מפרסם מסמך מדיניות ראשוני הסוקר את הנעשה בעולם בתחום ה-SAF ומציג את המשמעותיות, האתגרים וההזדמנויות באימוצו בישראל. המסמך מייצר מסגרת ומהווה בסיס לשיח והעמקה עם בעלי העניין ואנשי המקצוע והרגולטורים השונים, על מנת לייצר מתווה אופטימלי לשילוב SAF (Sustainable Aviation Fuels) בישראל.

נתב”ג | צילום: שאטרסטוק

בשנים האחרונות ענף התעופה נדרש להתמודד עם סוגיית פליטות גזי החממה והצורך לצמצם שימוש בדלקים פוסיליים מזהמים. מכלל הטכנולוגיות האפשריות (חשמל, מימן, אמוניה ועוד), עולה כי רק דלקי ה-SAF מהווים פתרון ישים בטווח הזמן הקרוב, וכבר בשנים הקרובות תיכנס לאירופה רגולציה מחייבת בנושא.

כדי לקדם את שילובו של ה-SAF בישראל, יקים המשרד ועדה בין-משרדית ויעמוד בראשה. הוועדה תדון במתווה אימוץ הרגולציה ותקבע מודל לחיוב חברות התעופה לשימוש בדלקי SAF בישראל בשנים הקרובות.

במסגרת כך, תיבחן יחד עם כלל הגורמים הרלוונטיים האפשרות לאימוץ המודל האירופי, על מנת להבטיח אספקה יציבה של SAF במחירים תחרותיים כבר בשנים הקרובות.

משרד האנרגיה והתשתיות מחויב להוביל את המהלך החשוב הזה ולהפוך את ישראל למובילה עולמית בתחום. אימוץ SAF בתהליך הדרגתי יאפשר לישראל לעמוד ביעדים הבינלאומיים להפחתת פליטות גזי חממה, תוך קידום תעופה ירוקה ופתרונות אנרגיה מקיימים במחירים עולמיים.

שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן: “כחלק מהיעדים האסטרטגיים שקבענו במשרד, עלינו לפעול באופן אקטיבי לקידום אנרגיה ירוקה ומתחדשת. סקטור התעופה, בייחוד מאז רפורמת השמיים הפתוחים, הוא אחד מצרכני האנרגיה והדלקים הגדולים בשוק, ולכן הוא בעל משמעות יתרה בהפחתת הפליטות במשק. אנחנו פועלים להתחבר למגמות העולמיות בתחום ונוביל מהלך אסטרטגי לאימוץ דלקים ירוקים בישראל באופן מושכל ואחראי”.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן