חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

נבהלו – ובצדק: החרדה של תושבי איראן לקראת התגובה הישראלית

המגמות ברשתות החברתיות מצביעות בפירוש על ההתפכחות של תושבי איראן מהדיווחים המשכרים בליל המתקפה נגד ישראל • הם התוודעו לאמת המרה לפיה מרבית האיומים ששוגרו לישראל נוטרלו הרבה לפני שהספיקו לראות את הארץ המובטחת • כעת הם חוששים מהסלמה עם ישראל, שעלולה להיות הקש שיפיל סופית את הכלכלה המקומית

תושבים איראנים ברחובות טהרן, ארכיון | צילום: רויטרס

בעוד התקשורת הממלכתית באיראן מפיצה שקרים בנוגע למתקפה האווירית של משמרות המהפכה נגד ישראל וטוענת להצלחת המתקפה, תושבים רבים באיראן שיצר הסקרנות בער בהם מספיק כדי להתחקות אחר המציאות, התוודעו לאמת המרה לפיה מרבית האיומים ששוגרו לישראל נוטרלו הרבה לפני שהספיקו לראות את הארץ המובטחת.

המגמות ברשתות החברתיות מצביעות בפירוש על ההתפכחות של תושבי איראן מהדיווחים המשכרים בליל המתקפה נגד ישראל. עם זאת, התקשורת הממלכתית מקפידה לתאר את הלך הרוח באיראן בהתאם להתרחשויות בפלח האזרחים שתומך במדיניות החוץ של המשטר האיראני ובסוגיה הפלסטינית, וכמובן – מסתמך על הדיווחים של התקשורת הממלכתית ויוצא לחגוג את הפגיעה ב”שלטון הציוני”.

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן | צילום: רויטרס

אלא שחלק גדול מאד מהציבור מודאג מהנפילה הכלכלית של איראן, הרבה יותר מהדיכוי הפנימי של המשטר. הסיבה שקולם פחות נשמע בתקשורת המקומית וגם העולמית, הוא נקיטת האמצעים המחמירים של כוחות הביטחון באיראן כלפי כל סוג של התנגדות עיתונאית או ציבורית למתקפה על ישראל והשלכותיה.

הציבור מבין שתגובה ישראלית עלולה לגרור את המדינה למלחמה, שתסלים את האינפלציה ואת המחסור במוצרים חיוניים, שעלולים להחמיר בכל מקרה בשל הסנקציות החדשות שארה”ב ובנות בריתה עתידות להטיל עליה. האיראנים חרדים לעתידם ולעתיד משפחותיהם במקרה של מלחמה.

הפגנה בעד המתקפה נגד ישראל, טהרן | צילום: רויטרס

רמת החיים של תושבי איראן נפגעה אנושות בשנים האחרונות. כך למשל, המטבע האיראני איבד לא פחות מ-94% מערכו בעשור האחרון. המתקפה האווירית נגד ישראל הביאה את הריאל האיראני לשפל חסר תקדים של 70,000 ריאל מול דולר אחד בלבד. הפגיעה האנושה ברמת החיים באיראן הורידה מיליונים אל מתחת לקו העוני, בעקבות התייקרות הסחורות המיובאות בעיקר בענף המזון.

חשש נוסף של תושבי איראן הוא שמלחמה עם ישראל תאפשר למשמרות המהפכה להסיט את תשומת הלב מהבעיות הפנימיות שלה, בתואנה של הצורך להתמקד במלחמה המסכנת את המדינה.

המתקפה הכושלת של איראן שיחקה לרעתה בכל המובנים, וכעת גם תושבי איראן מבינים כי המצב הפנימי הלא מזהיר של ישראל לא מנע ממנה להדוף בהצלחה חסרת תקדים את המתקפה הנרחבת. האיראנים נוכחו לדעת כי למרות המלחמה של ישראל בעזה שזוכה לקיתונות של ביקורת אפילו מידידותיה בעולם המערבי, לישראל יש את היכולת לגייס את המערב וליצור חזית אחידה נגד המשטר.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה