חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

נלחמים ב”עוקץ הקשישים”: ייחסמו שיחות מחו”ל

משרד התקשורת הגיש טיוטת תיקון תקנות שאמורה לצאת לדרך בעוד מספר חודשים • ספק שירות לא יאפשר למנוייו לעשות שימוש במספרים שלא הוקצו לשימושו של המנוי

נלחמים בעוקץ הקשישים, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

משרד התקשורת פרסם שורת תקנות על מנת למגר את תופעת ה”עוקץ” בקשישים ועולים. בין התקנות, ספק שירות בינלאומי יחסום שיחות טלפון שמקורן מחוץ לישראל אם מזהה מספר הטלפון של המנוי הקורא הוא מספר טלפון ישראלי נייח. תקנה נוספת תדרוש מספק שירותי טלפוניה ניידת לחסום ללקוחותיו שיחות טלפון שמקורן מחוץ למדינת ישראל אם מזהה מספר הטלפון של המנוי הקורא הוא מספר טלפון נייד למעט ללקוח שלו הנמצא בנדידה.

לחילופין, ספק שירות לא יאפשר למנוייו לעשות שימוש במספרים שלא הוקצו לשימושו של המנוי. התקנות למיגור תופעת ההתחזות ייבחנו, ולאחר קבלת הערות ובתום תקופת ההיערכות הנדרשת הם צפויים לצאת לפועל במהלך השנה הקרובה.

מתחילת המלחמה נרשמה עלייה בניסיונות לבצע עבירות הונאה טלפוניות המכוונות בעיקר כלפי אוכלוסיית הגיל השלישי ונפוצה בעיקר בקרב עולים דוברי רוסית. הונאות אלו נעשות תוך התחזות לגופים מסחריים וציבוריים באמצעות שימוש במספרי הטלפון שלהם כמזהה, כך ששיחה המתקבלת אצל המנוי מופיעה על צג הטלפון כשיחה מגורם מהימן.

מטרת המתחזים היא לגנוב מידע אישי ופרטי אשראי מהקורבנות או להניע אותם לבצע העברות כספיות שונות בטענות בדויות. הפעולה מתרחשת בדרך כלל כאשר הגורמים המתחזים טוענים כי חשבונות הבנק או כרטיסי האשראי של הקורבנות נפרצו ודורשים מהם למשוך את כספם ולהעבירו לכאורה לחשבונות מאובטחים של המשטרה או לספק סיסמאות ומידע סודי.

משרד התקשורת בירושלים | צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

במקביל לטיפול המשטרתי בעבריינים העומדים מאחורי תופעה זו, משרד התקשורת פועל על מנת למנוע את התופעה של הצגת מספרים בדויים. בעקבות עלייה בניסיונות עוקץ, הפוגעים בעיקר באוכלוסיית הגיל השלישי, ובהמשך לפעילויות מניעה המבוצעות על-ידי הגורמים הרלוונטיים, שכן כפי שפרסם משרד התקשורת, תופעה זו כבר פגעה באלפי צרכנים והביאה לפגיעה כלכלית קשה בקרב רבים מהם.

שר התקשורת , ד”ר שלמה קרעי: “השירות לציבור בכלל והגנה על הצרכן בפרט הם הבסיס לכל פעולה או התערבות בשוק החופשי. ברוב המקרים, אי התערבות בשוק משרתת את הציבור באופן מיטבי, אבל במקרים של מונופול, ניצול כוח לרעה והונאה, נדרשת פעולה מתקנת. משרד התקשורת בראשותי ימשיך לפעול לטובת שוק חופשי ותחרותי באיכות ובמחיר, בד בבד עם ההגנה על אילו שחולשתם מנוצלת לרעה. כך עשינו בסוגיית החשבון בהפתעה לשיחות בחו״ל, כך עם העמלות המופרכות על הוראת קבע, כך עם אי מתן ההנחות בבנק הדואר למקבלי קצבאות וכך גם כאן בסוגיית העושק״.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה