חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

נסיגה חלקית בלבד: טורקיה הסירה כמה ממגבלות הסחר עם ישראל

מדובר בהחרגות מסוימות שינתנו ליצואנים ותעשיינים טורקים שירצו להמשיך את הייצוא לישראל • טורקיה טרם שינתה את מדיניותה אך יש בכך ביטול של החרם הגורף שתכננה להטיל על הסחר עם ישראל

ישראל וטורקיה, שנים של סחר משותף | צילום: שאטרסטוק

חוזרת בה? לאחר שאיימה בהטלת חרם מוחלט על הסחר עם ישראל, טורקיה מסירה היום (ה’) באופן חלקי את מגבלות הסחר שהטילה וכך חודש חלק מהסחר בין ישראל לטורקיה. מדובר בהחרגות מסוימות מאוד שנתנה הממשלה הטורקית למגזר העסקי בטורקיה בעקבות הלחץ שהפעילו עליה התעשיינים והיצואנים הטורקים שביקשו לאפשר להם המשך ייצוא לישראל.

הממשלה הטורקית נסוגה כעת מהכוונה להטיל חרם סחר גורף על ישראל אך לא מדובר בשינוי רשמי במדיניות עליה החליטה טורקיה ביחסה לישראל.

ידיעה זאת מגיעה היום, מספר ימים אחרי הפרסומים על כך שטורקיה הטילה איסור לייצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד. עוד פורסם כי סחורות שיובאו מישראל לטורקיה הגיעו לנמלים אך הפריקה שלהן נאסרה. על רקע הדיווחים הללו, ישראל כבר החלה בניסיונות לייצר אלטרנטיבות לסחר עם טורקיה.

נשיא טורקיה ארדואן | צילום: שאטרסטוק

לפני שבוע פרסם שר החוץ, ישראל כץ, הודעה בטוויטר, “ארדואן שובר כלים וחוסם את הנמלים ליצוא ויבוא תוצרת לישראל. כך נוהג דיקטטור שרומס את האינטרסים של העם הטורקי ואנשי העסקים ומתעלם מהסכמי סחר בינ”ל. הנחיתי את מנכ”ל משרדי לקיים דיון מידי עם כל הגורמים הנוגעים בדבר בממשלה כדי לייצר אלטרנטיבות לסחר עם טורקיה, ברמת הייצור המקומי והיבוא ממדינות אחרות. לישראל כלכלה חזקה ומעז יצא מתוק”.

לפני הניסיונות להטיל איסור מוחלט על כל הסחר עם ישראל, לפני כחודש טורקיה החליטה לאסור ייצוא של 54 מוצרים וחומרי גלם לישראל. מגבלת הייצוא הזאת היוותה מכה לענף הבנייה בארץ התלוי מאוד באספקת מוצרים מיובאים וזולים מטורקיה. המדיניות של טורקיה הייתה כתגובת

“ארדואן לא שינה שום מדיניות, אלא רק נכנע ללחץ של כמה יצואנים טורקים שנתקעו עם סחורה לישראל”
נשיא התאחדות התעשיינים, ד”ר רון תומר, הגיב לפרסומים אודות ההקלות הזמניות מצד ארדואן ואמר כי “ישראל צריכה להגיב בחריפות לאמברגו הטורקי. ההקלות של ארדואן הן אחיזת עיניים.

מדובר בהפרה חמורה של הסכם הסחר החופשי והיא לא יכולה לעבור ללא תגובה. טורקיה הוכיחה שהיא מדינה עם הנהגה לא אחראית ושונאת ישראל, בד בבד, יש למצוא חלופות ארוכות טווח לטורקיה. שכן ארדואן לא שינה שום מדיניות, אלא רק נכנע ללחץ של כמה יצואנים טורקים שנתקעו עם סחורה לישראל.

זה רק מוכיח שמתחילת המשבר, ממשלת ישראל הייתה צריכה להגיב בחריפות להחלטת האמברגו ולא לצאת חלשה מול הטורקים. אם היינו מגיבים בחריפות מלכתחילה, ארדואן היה מבין בעזרת מנהיגי הקהילה העיסקית בטורקיה שהניסיון לפגיעה בנו יפגע בו יותר והמצב לא היה מתדרדר כפי שהתדרדר.

כעת הפתרון הראוי היחידי הוא לפתח חלופות למסחר עם טורקיה, כך שלא נהיה תלויים- לא ביבוא ולא ביצוא- במדינה שעוינת לישראל. אני קורא לשרי הכלכלה והתעשייה והאוצר שלא להתבשם מההודעה הטורקית ולפעול באופן הדדי ומיידי להטלת היטלים מתאימים על היבוא מטורקיה”.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה