חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

סקר מגמות בעסקים של הלמ”ס: הקמעונאים חוגגים, ענף הבנייה במצוקה

שיפור ניכר במאזני כל החברות במשק מאז פרוץ המלחמה; בחלק מהענפים באפריל נרשם היפוך מגמה חיובי. בענף המלונאות משוועים לתיירי החוץ ולמרות המפונים עדין לא יצאו מהמשבר

ענף הבנייה בישראל, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

בענף התעשייה המנהלים דיווחו על המשך שיפור במצב הכללי מאז פרוץ המלחמה. בחודש נובמבר מצב החברות בענף הוערך על ידי המנהלים ב-18 נקודות האחוז, בחודש שעבר הוא כבר עמד על 27 נקודות ובאפריל על 28.6 נקודות אחוז.

היקף הייצור (התפוקה) המדווח עבר משלילי – משמע ירידה בהיקץ הייצור, בשיעור של 21% בנובמבר, אחרי המלחמה, לשיעור מתון יותר של ירידה בשיעור של 1.9% בחודש מרץ. בחודש אפריל, לראשונה מפרוץ המלחמה, נרשם שינוי במגמה והייצור המדווח גדל בממוצע ב-1.3%.

גם בהיקף המכירות נרשם היפוך מגמה לראשונה באפריל – מירידה של 17% בנובמבר ושיעורים שליליים מאז ועד לחודש מרץ, למעט גידול זניח בדצמבר, לעלייה של 3.2% בחודש אפריל. גם במספר המועסקים נרשם שיפור בתעשייה – מגידול של 0.6% בחודש מרץ לגידול של 2.7% באפריל.

בינוי: ירידה חדה בעבודות חדשות

כצפוי, ענף הבינוי הוא הנפגע הקשה מאז פרוץ המלחמה, גם אם באופן מתון יותר מחודשי המלחמה הראשונים. בהערכת המצב הכללי של חברות הבנייה חל שיפור מירידה של כ-21% בחודש נובמבר לעלייה של 2.7% באפריל. אולם הדיווח על היקף הפעילות השוטפת של מנהלים בענף אינו מבשר טובות: בנובמבר הדיווח היה על פגיעה של יותר מ-52%, שהתמתנה בדצמבר לפגיעה של 21%, אך גם באפריל מדובר בנתון שלילי – פגיעה של כ-11%. ירידה בשיעור דומה דווחה גם על היקף העבודות החדשות.

אין תיירות חוץ

כידוע, “המפונים” הצילו את מצבם של בתי המלון, אך אין ספק שהענף הזה עדין מצוי במשבר. עם פרוץ המלחמה המנהלים בתחום דיווחו על פגיעה של 33%. בחודש ינואר השנה הם כבר דיווחו על צמיחה של 7%, אך במרץ כבר דווח על פגיעה של כ-16% במצבם הכלכלי. באפריל התמתנה הפגיעה ל-4%. כצפוי, הפגיעה בתיירות החוץ מוחצת – פגיעה בשיעור של 97%. רוב מוחץ של המנהלים מעריך שגם בלינות תיירים בחודש הבא לא תירשם התאוששות.

מתנחמים בקניות

נתונים מעודדים הרבה יותר ניתן למצוא בעיקר בענפי המסחר הקמעוני, שהתאוששו בקצב המהיר ביותר מאז נובמבר האחרון. בחודש נובמבר דיווחו המנהלים בתחום על פגיעה של 8% במצב הכללי של החברות, אולם כבר בחודש דצמבר המגמה התהפכה לדיווח על צמיחה ביותר מ-10%. באפריל הצמיחה הגיעה לשיעור של 15%. הנתונים הללו עולים בקנה אחד עם ביצועי מניות רשתות השיווק שזינקו בכ-25% מאז פרוץ המלחמה.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה