חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עסקה מפלצתית: ענקית הכרייה BHP הציעה לרכוש את המתחרה אנגלו אמריקן

BHP בהצעה לרכוש את יריבתה אנגלו אמריקן - מיזוג שאם יתרחש ייצור חברה השולטת על 10% מאספקת הנחושת בעולם • מתכת חיונית למוצרי אנרגיה נקייה וממשלות רואות בה כמינרל אסטרטגי, מה שעלול להוות מכשול • מניית אנגלו אמריקן מזנקת ב-14% בתגובה • אם העסקה אכן תצא לפועל היא תעצב מחדש את תעשיית הכרייה העולמית

BHP האוסטרלית | צילום: שאטרסטוק

הביקוש לנחושת הולך וגובר: ענקית הכרייה BHP הציעה לרכוש את אנגלו אמריקן (Anglo American) יריבתה הותיקה עם שווי שוק של כ-35 מיליארד דולר, במגה עסקה פוטנציאלית שיכולה לעצב מחדש את תעשיית הכרייה העולמית.

אנגלו אמריקן הודיעה ביום חמישי שקיבלה הצעה מ-BHP, בתנאי שהיא תסיר אחזקות בשתי יחידות הנסחרות בדרום אפריקה. אנגלו אמריקן אמרה כי היא בוחנת את ההצעה, שהיא תיארה כבלתי רצויה ולא מחייבת. 

חיבור בין BHP מאוסטרליה ואנגלו אמריקן הנסחרת בלונדון אם ייצא לפועל, תהיה זו עסקת הכרייה הגדולה ביותר מזה שנים. זה ממחיש את החשיבות ההולכת וגוברת של נחושת, מתכת חיונית למוצרי אנרגיה נקייה, למגזר שלאחרונה מסתמך על התיעוש הסיני על מנת להגביר את הרווחים.

קידוח | צילום: שאטרסטוק

לפי סוכנות הידיעות בלומברג, BHP ייצרה כ-1.2 מיליון טון נחושת בשנת 2023 על בסיס הון עצמי, בעוד התפוקה של אנגלו אמריקן הייתה 826,000 טון. זה יעניק לקבוצה המשולבת נתח של כ-10% מאספקת המכרות העולמית. ג’פריס אמר כי נושאי ההגבלים העסקיים “יהיו כנראה בעיה” לעסקה מכיוון שממשלות רואות בנחושת מינרל אסטרטגי.

נחושת מייצגת כ-30% מהתפוקה של אנגלו אמריקן, בעוד ש-BHP מונה את רוב המניות באסקונדידה שבצ’ילה, מכרה הנחושת הגדול בעולם, בין נכסיה. BHP רכשה במאי אשתקד את כורה הנחושת והזהב האוסטרלית ‘אוז מינרלס’ תמורת 6.34 מיליארד דולר, המהווה את הרכישה הגדולה ביותר שלה מאז שנת 2011, כך לפי הוול סטריט ג’ורנל. 

מחירי הנחושת עלו בכ-15% עד כה השנה, מה שמשקף את הציפיות שהביקוש למתכת יעלה ככל שהעולם יתרוקן וההיצע יוגבל. כך למשל, תעשיית כלי רכב חשמליים וחוות רוח משתמשים בנחושת בכמויות גדולות בהרבה ממכוניות מונעות בנזין ותחנות כוח פחמיות. רכישת אנגלו אמריקן תרחיב גם את עסקי עפרת הברזל של BHP, שמייצרים את רוב רווחיה.

אנגלו אמריקן | צילום: שאטרסטוק

מניית אנגלו אמריקן נמצאת בירידה של 47% מאז אפריל 2022, כאשר מחירים חלשים של סחורות כולל יהלומים, ניקל ופלטינה, וירידות ערך גדולות של נכסים גרמו לירידה חדה ברווחי החברה לשנת 2023. אולם, בתגובה להצעה הבוקר המנייה קפצה ב-14%. 

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה