חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ערי הצפון והדרום לא ברשימה: תל אביב מובילה בבנייה של התחדשות עירונית

סקירה רחבה שנעשתה דירגה 37 ערים על פי מספר יחידות הדיור שבנייתן התחילה בפרויקטים של פינוי בינוי ותמ"א 38 בחמש השנים האחרונות • הערים המובילות הן תל אביב, רמת גן וירושלים • התחלות הבנייה של התחדשות עירונית בעיקר בערי המרכז ולא בפריפריה

תל אביב | צילום: שאטרסטוק

ערי המרכז מובילות בבנייה של התחדשות עירונית: הערים המובילות בהתחלות בנייה בפרויקטים של פינוי בינוי ותמ”א 38 הן תל אביב, רמת גן, ירושלים, בת ים ואשדוד, כך עולה מסקירה מיוחדת שנערכה בנושא על ידי אתר מגדילים. הסקירה המנתחת את נתוני הלמ”ס מתייחסת לשנים 2019-2024, מהממצאים עולה כי תל אביב ממוקמת במקום הראשון בהתחלות בנייה של התחדשות עירונית עם 10,856 יחידות דיור שנבנו בעיר במסגרת הפרויקטים, סך כל התחלות הבנייה בפינוי בינוי ותמ”א 38 מהווים 46% מסך כל התחלות הבנייה בתל אביב.

במקום השני בסיכום חמש שנים, רמת גן עם 6,171 יחידות דיור שנבנו במסגרת התחדשות עירונית בעיר, מה שמהווה 66% מסך כל התחלות הבנייה בעיר בחמש השנים האחרונות. במקום השלישי ירושלים עם 5,050 יחידות דיור שנבנו במסגרת התחדשות עירונית בחמש השנים האחרונות. אחרי ירושלים, ממוקמות בת ים ואשדוד עם כ-3,000 יחידות דיור שנוספו בפרוקיטים אלה מאז 2019.

בניית בנייני דירות חדשות בישראל | צילום: יוסי אלוני/פלאש 90

במקומות האחרונים בדירוג 37 הערים שבהן יצאו לפועל פרויקטים של פינוי בינוי ותמ”א 38, יהוד מונסון במקום האחרון עם 107 יחידות דיור בלבד שנוספו במשך חמש שנים, בית שמש עם 109 יחידות דיור בלבד בהתחדשות עירונית, ופרדס חנה כרכור עם 118 יחידות דיור בלבד שנוספו. בעכו 120 יחידות דיור בלבד בהתחדשות עירונית, טבריה 168 יחידות דיור בלבד בהתחדשות עירונית בחמש השנים האחרונות.

בניתוח נתוני הרבעון הראשון של 2024 בלבד, שוב מובילה תל אביב עם 1,022 יחידות דיור בהתחדשות עירונית, אור יהודה במקום השני עם 328 יחידות דיור, רמת גן במקום השלישי עם 323 יחידות דיור בהתחדשות עירונית, שמהווה 78% מסך כל התחלות הבנייה בעיר ברבעון הראשון של השנה. בסיכום כללי, בכל הערים בארץ ביחד התחילה בנייתן של 3,234 יחידות דיור במסגרת פרויקטים של פינוי בינוי ותמ”א 38 ברבעון הראשון של 2024. כמעט כל התחלות הבנייה בפרויקטים הן בערי המרכז בארץ, ההתחדשות העירונית בולטת בעיקר בערי המרכז.

כרמלה קופר, עורכת ראשית במגדילים, באתר שערך את הסקירה, מציינת כי בערים כמו אשקלון, בית שמש, באר שבע המדורגות בין הערים שבהן הייתה הכי הרבה בנייה חדשה בחמש השנים האחרונות, שיעור התחלות הבנייה בהתחדשות עירונית ביחס לבנייה הכללית היה נמוך מאוד. “ניתן לראות היום במרבית הערים גם בפריפריה התקדמות משמעותית בקידום תכניות להתחדשות עירונית אבל המבחן האמיתי הוא בביצוע ולא בתוכניות על הנייר”, מוסיפה.

 

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה