חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פחות דירות חדשות עם ממ”ד: ירידה של 60% בהתחלות בנייה של פינוי בינוי בצפון

בדיקה מיוחדת שניתחה את נתוני הלמ"ס העלתה כי בשנה החולפת חלה ירידה בנתח התחלות בנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית מתוך סך כל התחלות הבנייה הכלליות • במחוז הצפון נהרסו רק 131 יחידות דיור השנה במסגרת התחדשות עירונית, במחוז הדרום נהרסו רק 119 יחידות דיור בפרויקטים אלה

בניין דירות בראשל"צ | צילום: שאטרסטוק

בצל המלחמה בצפון ובדרום מתחדד הצורך בדירות ממוגנות, למרות הצורך הבהול בדירות חדשות עם ממ”ד, מסתבר כי בשנה האחרונה נרשמה דווקא ירידה בהתחלות בנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית וביניהם פינוי בינוי. למרות המגמה הכללית של עלייה בשיעור של כ-19% בהתחלות הבנייה ברבעון הראשון של השנה לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה, מסתבר שדווקא הנתח של התחלות בנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית ירד, כך על פי בדיקה של החברה לפיתוח והתחדשות עירונית, חברה המתמחה בליווי בעלי דירות בפרויקטים של פינוי ובינוי.

על פי נתוני הבדיקה, שעיבדה את נתוני הלמ”ס, ברבעון הראשון של 2024 החלו להיבנות 2,793 יחידות דיור בפינוי בינוי, מה שמהווה רק 17.5% מסך כל ההתחלות בנייה. לעומת זאת, ברבעון הקודם, הרבעון הרביעי של 2023, החלה בנייתן של 2,850 יחידות דיור בפרויקטים של פינוי בינוי שהיוו כ-21%  מהתחלות הבנייה הכלליות.

תופעת הירידה בהתחלות הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית, בולטת בעיקר באזור הצפון, במחוז הצפוני החלו להיבנות 102 יחידות דיור בלבד במסגרת התחדשות עירונית, מדובר בירידה של כ-60% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. על פי הנתונים, במחוז הצפון נהרסו רק 131 יחידות דיור השנה במסגרת התחדשות עירונית ואילו במחוז הדרום נהרסו רק 119 יחידות דיור.

דווקא בחיפה ובירושלים חלה עלייה בהתחלות הבנייה בפרויקטים של פינוי בינוי ובמחוז המרכז עלייה קלה בלבד של פחות מאחוז.

ניר שמול, מנכ”ל החברה שערכה את הבדיקה, ציין כי “זוהי תעודת עניות לממשלה ולרשויות.  לכאורה, בעקבות עלויות המימון הגבוהות ברכישת קרקעות חדשות, ולאור הגידול במספר תוכניות ההתחדשות העירונית שאושרו, היינו צריכים לראות עלייה בהתחלות הבנייה בהתחדשות עירונית, אך החסמים הבירוקרטיים והביצועיים עדיין גבוהים. בהתייחס לעלייה הקלה בהתחלות הבנייה של פרויקטים של התחדשות עירונית בירושלים, בדרום ובצפון הוא מציין כי מדובר במגמה חיובית אולם עדיין המספרים בטלים בשישים ביחס לצרכי ההתחדשות. לדבריו, על ממשלת ישראל והרשויות המקומיות להתחיל ולאשר פרויקטים של התחדשות עירונית במתכונת של פיקוח נפש ולהאיץ את קצב ההתחדשות העירונית באמצעות הגברת הקצב של הליכי התכנון והרישוי, הסרת חסמים, הקצאת קרקעות משלימות ויצירת כדאיות כלכלית ליזמים הלוקחים על עצמם את משימת ההתחדשות”.

 

 

 

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה