חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פחות ממ”דים בצפון: ירידה בבניית דירות בפרויקטים של התחדשות עירונית

מניתוח נתוני הלמ"ס על התחלות בנייה עולה כי במחוז הצפון הסופג פגיעות ישירות של מטחי רקטות וטילים, יש ירידה חדה בהתחלות הבניה במסגרת התחדשות עירונית של פינוי בינוי ותמ"א 38 • ניר שמול, מנכ"ל החברה לפיתוח והתחדשות עירונית: "נתונים מדאיגים, המשמעות היא שקצב החיזוק של הדירות הישנות הוא מזערי ויש עוד מאות אלפי דירות ללא ממ"ד"

פגיעה ישירה בבניין בקצרין | צילום: מיכאל גלעדי/פלאש 90

ירידה בהתחלות הבנייה במסגרת התחדשות עירונית בעיקר בצפון: נתוני הלמ”ס שפורסמו בשבוע שעבר הצביעו על ירידה חדה של כ-14% בכלל התחלות הבנייה ברבעון השני של השנה בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. במסגרת הנתונים שפורסמו, חלה גם ירידה חדה בהתחלות הבנייה של פרויקטים במסגרת התחדשות עירונית, פינוי בינוי ותמ”א 38. מבדיקה שנערכה בחברה לפיתוח והתחדשות עירונית עם ניתוח התחלות הבנייה בהתחדשות עירונית עולה כי ברבעון השני של 2024 החלו להיבנות רק 1,660 יחידות דיור במסגרת פרויקטים של הריסה ובנייה מחדש, כלומר ירידה של כ- 52% ביחס לרבעון הראשון של השנה וירידה של כ- 28.7% ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

הירידה בהתחלות הבנייה במסגרת התחדשות עירונית בולטת בעיקר בצפון, כאשר במחוז הצפון החלו להיבנות 60 יחידות דיור בלבד לעומת 312 יחידות דיור בשנה שעברה. במחוז חיפה החלו להיבנות 1,059 יחידות דיור  בהתחדשות עירונית לעומת 1,287 יחידות דיור בשנה שעברה.

ניר שמול, מנכ”ל החברה לפיתוח והתחדשות עירונית, שערכה את הניתוח על בסיס נתוני הלמ”ס, מציין כי הנתונים מדאיגים מאוד, בעיקר לנוכח ההצהרות של הרשות להתחדשות עירונית שחל גידול משמעותי במתן היתרים לפרויקטים של פינוי בינוי. “המשמעות היא שיש הרבה חסמים היום בשלבי המימון והביצוע. ייתכן שיש יזמים שמגיעים לשלב הביצוע ומתקשים להוציא את הפרויקטים לפועל”.

שמול מציין כי הנתונים מדאיגים גם לאור הפערים במימוש התחדשות עירונית במחוזות הצפון והדרום, כאשר בכל השנה האחרונה נהרסו במחוז הצפון 120 יח”ד בלבד ובמחוז הדרום 114 יח”ד. “המשמעות היא שקצב החיזוק של הדירות הישנות בגבולות הצפון והדרום במסגרת התחדשות עירונית הוא מזערי ויש עוד מאות אלפי דירות ללא ממ”ד וללא הגנה כנגד רעידות אדמה”.

על פי נתוני מנהלת אופק צפוני במשרד הביטחון שהגיעו לערוץ הכלכלי יותר מ-1,400 מבנים בצפון נפגעו באופן ישיר, יותר ממחצית מהמבנים הללו מוגדרים כבנייני מגורים, בתים פרטיים ווילות. הנתונים אינם כוללים את הדירות עצמן, כאשר ייתכן שבכל בניין שנפגע ישירות היו מספר דירות שספגו נזקים ישירים. כל רקע ההסלמה בצפון שמוסיפה עוד פגיעות ישירות במבנים ומחייבת מיגון הדירות עם ממ”דים, מוצאים בחברה לפיתוח התחדשות עירונית צורך בהול בחיזוק ההתחדשות העירונית. “אנו קוראים לממשלה לשלב את שיקום הצפון והדרום באמצעות התחדשות עירונית”, מוסיף שמול.

 

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן