קוביית הענק של סעודיה: תבנה את גורד השחקים הגדול בעולם

סעודיה הכריזה על בניית גורד שחקים ענק בצורת קובייה, שישבור שיאי גובה וגודל בעולם • הבניין, שיהווה את המרכז לפרויקט ‘ניו מוראבה’ בריאד, מתוכנן לשלב טכנולוגיות מתקדמות וחוויות וירטואליות, אך הפרויקט מעורר גם ביקורת על תנאי העבודה של המהגרים והעקירה של תושבים מקומיים

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן | צילום: שאטרסטוק

ערב הסעודית הכריזה על פרויקט שאפתני לבניית ה"מוקאב" – גורד שחקים בצורת קובייה, שצפוי להיות הגדול בעולם ולשמש כמרכז פרויקט ‘ניו מוראבה’ בריאד. המבנה הענק, שיגיע לגובה של 400 מטר מכל צד, ישלב טכנולוגיה מתקדמת, חוויות מציאות מדומה, ומגורים יוקרתיים, במטרה להצעיד את הבירה קדימה כחלק מחזון 2030 של יורש העצר מוחמד בן סלמאן.

לפי דיווחי בלומברג, הרשויות הסעודיות עדכנו את מטרותיהן עבור רובע ‘ניו מוראבה’ המתוכנן בבירה ריאד. במרכז הפרויקט יעמוד גורד השחקים ‘מוקאב’ – מבנה קובייתי בגובה של כ-400 מטר מכל צד, שיהיה פי 20 יותר גדול מבניין האמפייר סטייט בניו יורק. הבניין מתואר כפלא טכנולוגי, המשלב ארכיטקטורה מסורתית עם חוויות הולוגרפיות סוחפות, במטרה ליצור חוויות חסרות תקדים למבקרים ולתושבים.

מייקל דייק, מנכ”ל ניו מוראבה, הצהיר כי המוקאב הוא “הרבה יותר מסתם בניין” וכי הפרויקט נועד “להגדיר מחדש את קו הרקיע של ריאד ולהותיר חותם למאות שנים”.

המוקאב יתפרש על פני 2 מיליון מ”ר של שטח ויכלול עשר אטרקציות מרכזיות. בנוסף, המבנה ישלב מגורים יוקרתיים, חנויות, ומסעדות, לצד טכנולוגיות מתקדמות שיאפשרו הקרנת תמונות מציאות מדומה על קירותיו החיצוניים.

הבנייה כבר החלה עם עבודות קרקע נרחבות, כולל חפירה של מעל 10 מיליון מ”ק אדמה. הפרויקט ממוקם בצומת הכבישים המלך סלמאן והמלך חאליד בצפון-מערב ריאד, והוא צפוי להסתיים עד שנת 2030 כחלק מחזון סעודיה 2030, בהובלת יורש העצר מוחמד בן סלמאן.

לצד ההתלהבות מהפיתוח השאפתני, הפרויקט עורר ביקורת מצד ארגוני זכויות אדם, שטענו כי מהגרי עבודה המועסקים בפרויקט מנוצלים, וכי התושבים באזור נאלצו להתפנות מבתיהם ללא פיצוי הולם. מעל 100,000 בתים ייהרסו כדי לפנות מקום לפרויקט, מה שהוביל לתסיסה בקרב הקהילות המקומיות.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

דילוג לתוכן