חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שם מטעה, מחיר מופקע: שמן הזית של חברת “טעמן” מעורר סערה

חברת "טעמן" משווקת שמן זית תחת המיתוג "קבר רחל", על אף שהקשר בין השניים מקרי בהחלט • אין ספק כי החברה מודעת היטב לפוטנציאל הגלום בשם המותג שהעניקה לשמן בשל הקונוטציה המובנית שלו לסגולות - ומנצלת זאת לטובתה • הרשות להגנת הצרכן: "מערך המודיעין ברשות איתר את המוצר והסוגייה המוזכרת נבחנת בימים אלו"

שמן זית "קבר רחל" של חברת טעמן | צילום: הודיה רן

שמנים וסוגים נוספים של מוצרים נמכרים על ידי מוסדות דת מסוימים כשמנים מבורכים בעלי סגולות מיוחדות לרפואה ועניינים נוספים. אחד מהשמנים המוכרים הוא של מוסדות קבר רבי מאיר בעל הנס בטבריה, שמוכרים בקבוקי שמן שהונחו ביום ההילולא על קברו של התנא.

אבל מה קורה כאשר חברת ייבוא ושיווק מוצרי מזון רנדומלית, במקרה הזה “טעמן” המוכרת, משווקת שמן זית בשם “קבר רחל” על אף שהקשר בינו לבין הציון הוא מקרי בהחלט? אין ספק שהחברה מודעת היטב לפוטנציאל הגלום בשם שאותו העניקה לבקבוק שמן הזית שלה – ומנצלת זאת לטובתה.

החברה עושה שימוש מעורר מחלוקת בשמה של אחת מארבע האימהות ומציינת את קברה. והמחיר? עד כ-59.90 שקלים לליטר שמן, תג מחיר מהגבוהים בשוק, בייחוד על רקע המחסור העולמי בשמן הזית.

בשיחה עם חברת טעמן, קיבלנו אישור לכך שאכן אין קשר בין השמן לבין קבר רחל. ביקרנו באחד מסניפי רשת “רמי לוי” שבו נמכר השמן ובדקנו עם מנהל הסניף את פשר האירוע, אך הוא לא ייחס לכך כל חשיבות. לדבריו, “כמו שלי קוראים שמוליק, ככה זה השם של השמן”.

שמן זית “קבר רחל” של חברת טעמן | צילום: הודיה רן

סדרנית של המוצר העידה כי היא נתקלת בתגובות זועמות של לקוחות, שתוהים מדוע ניתן לשמן דווקא השם הזה. סדרן נוסף הוסיף: “זה שמן זית רגיל שקוראים לו קבר רחל, הרבה אנשים שואלים אותי, לא רק את”. לקוחות שעברו לידינו סיננו: “שאלוקים יעזור להם, לא יכלו לבחור בשם אחר? זה ממש מכעיס”.

פנינו לרשות להגנת הצרכן כדי לברר האם חברת “טעמן” עוברת את הגבול ומטעה את הצרכנים, שכן השם שנתנה לשמן עלול להוביל לחשיבה מוטעית כי מדובר בשמן בעל סגולות מיוחדות הקשורות לאתר הקדוש, למרות שמדובר בשמן זית רגיל לחלוטין. “מערך המודיעין ברשות איתר את המוצר והסוגייה המוזכרת נבחנת בימים אלו ברשות באשר לאופן מיתוג המוצר והמידע הקיים על גבי המוצר והאם עולה לכדי הטעיית הצרכנים” נמסר לנו בתגובה.

חברת “טעמן” לא הצליחה לספק הסבר מניח את הדעת לשם שנתנה לשמן, וגם בחרה שלא להתייחס להטעיה אפשרית של לקוחותיה. לפי החברה, השמן נמכר תחת המיתוג “קבר רחל”, בשל בקשה רגולטורית להסיר את המונח “שמן זית זך” מהשמן. לא ברור כיצד דרישה להסרת המילה “זך” מהשמן התגלגלה למיתוג מחדש עם שם של אתר קדוש דווקא.

עוד עולה מתגובת החברה כי במשך למעלה מ-20 שנה, מכרה שמן זית שלא עמד בהגדרת “שמן זית זך”. כאמור, הרשות להגנת הצרכן פתחה בחקירה נגד החברה וקיימת אפשרות להטלת קנסות כספיים משמעותיים, שיהיו מוצדקים לחלוטין וישמשו כהתרעה מפני התנהגויות דומות מצד חברות אחרות.

התגובה המלאה של החברה: “המוצר נמכר ברשתות תחת אותו בר קוד אותו עיצוב כללי כבר למעלה מ-20 שנה, עם השם שמן זית זך, השמן מוכר ומזוהה כשמן קבר רחל כמותג, בשנתיים האחרונות בשל בקשה של הרגולציה, להוריד את המונח שמן זית זך, שונה לשמן קבר רחל, מתוך ידיעה שככה מזהים הצרכנים את המוצר. לא שונה הבר קוד, לא החוזי הכללי של התווית, ואף התווסף מקור השמן”.

בהכנת הידיעה השתתף איציק אבוחצירא.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה