חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שריפות, בצורת ובעיות בריאותיות: יבשת אירופה מתחממת בקצב מהיר

חום שהוחמר על ידי זיהום פחמן הרג 50,000 באירופה בשנה שעברה, כך קובע מחקר חדש שפורסם בגרדיאן הבריטי • היבשת מתחממת בקצב כפול מהממוצע העולמי מה שמוביל לשריפות, בצורת ובעיות בריאותיות • 2023 הייתה השנה החמה ביותר שנרשמה כשהתמותה הגבוהה ביותר הייתה ביוון, איטליה וספרד

שריפות ביוון, ארכיון | צילום: רויטרס

מזג אוויר חם שהביא לזיהום פחמן הרג כ-50,000 בני אדם באירופה בשנה שעברה, כאשר הנתונים מראים כי היבשת מתחממת בקצב מהיר בהרבה מחלקים אחרים בעולם, כך מצא מחקר חדש שפורסם בגרדיאן הבריטי. 

רופאים מכנים את החום “רוצח שקט” מכיוון שהוא תובע הרבה יותר חיים ממה שרוב האנשים מבינים. שיעור התמותה ההרסני בשנת 2023 היה גבוה ב-80% אם אנשים לא היו מסתגלים לעלייה בטמפרטורות במהלך שני העשורים האחרונים, לפי המחקר שפורסם ב-Nature Medicine.

אליסה גאלו, אפידמיולוגית סביבתית ב-ISGlobal והמחברת הראשית של המחקר, אמרה שהתוצאות הראו שהמאמצים שננקטו כדי להתאים את החברות לגלי חום היו יעילים. “אבל מספר מקרי המוות הקשורים לחום עדיין גבוה מדי”, הזהירה. “אירופה מתחממת בקצב כפול מהממוצע העולמי – אנחנו לא יכולים לנוח על זרי הדפנה”.

שריפות יער ביוון, ארכיון | צילום: רויטרס

במבט עולמי, 2023 הייתה השנה החמה ביותר שנרשמה, ומדענים מצפים ש-2024 תתפוס בקרוב את מקומה. המחקר מגלה שהתמותה הקשורה לחום ב-2023 הייתה הגבוהה ביותר ביוון, עם 393 מקרי מוות לכל מיליון איש, אחריה איטליה עם 209 מקרי מוות למיליון וספרד עם 175 מקרי מוות למיליון.

עורכי המחקר בדקו את השפעות החום על הבריאות לפרקי זמן שונים מאז תחילת המאה והעריכו את מספר ההרוגים בשנה שעברה ב-47,690. הם מצאו ששיעור התמותה היה גדול ב-80% אם הטמפרטורות של 2023 היו פוגעות בתקופה 2000-2004 מאשר בתקופת הייחוס שלפני המגפה 2015-2019. עבור אנשים מעל גיל 80, החום היה מוכיח כפליים קטלני.

בצורת, אילוסטרציה | שאטרסטוק

עוד נכתב כי מדענים אומרים שממשלות יכולות לשמור על אנשים מפני גלי חום על ידי תכנון ערים קרירות עם יותר פארקים ופחות בטון, יותר מקומות מוצלים הקמת מערכות התרעה מוקדמות כדי להתריע בפני אנשים על סכנה קרובה, וחיזוק מערכות הבריאות. אבל גם לפעולות פשוטות כמו שהייה בתוך הבית ושתיית מים יש גם השפעות חזקות התגוננות מפני החום הכבד. 

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן