חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תשתיות אנרגיה לקראת מהלך יקר לפינוי מפרץ חיפה

העתקת מכלי הדלק תעלה לחברה הממשלתית 126 מיליון שקלים • ההפרשה בגין הפינוי העבירה את החברה להפסד של כ–47 מיליון שקלים במחצית הראשונה של השנה

מתשקיף הנפקת האג”ח של החברה הממשלתית תשתיות אנרגיה (תש”א) עולה כי היא צפויה לספוג הפסד של 126 מיליון שקלים בעקבות המהלך לפינוי ופירוק מכלי אחסון הדלק והנפט במפרץ חיפה. יסודו של המהלך בהצלחת מאבק תושבי האזור לפינוי חברות “מזהמות” ולחידוש המפרץ.

תש”א, שהינה חברת התשתית הלאומית של משק הדלק בישראל, מתכוונת לגייס חצי מיליארד שקלים בהנפקת אג”ח, לאחר שחברת מידרוג אישרה לאגרות החוב דירוג מקסימלי: Aaa עם אופק יציב.

דלק מהמכלים מוזרם לתחנות | אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

החברה, אשר מאחסנת את עתודות הנפט של המדינה ומזרימה אותן לבתי הזיקוק, הציגה במחצית הראשונה של השנה הפסד של כ-47 מיליון שקלים, לעומת רווח של 37 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. זאת לאחר שהפרישה 84 מיליון שקלים בדוחותיה בגין פירוק של שבעה מכלים שאינם פעילים.

הצלחה למאבק התושבים ועיריית חיפה

בחודש אפריל ביטלה עיריית חיפה את רישיון העסק של מתקן הקצה של החברה בחוף קרית-חיים.

מתקן זה עוסק בפריקה וקליטה של נפט גולמי ממכליות ים, וכן בקליטה של נפט גולמי המוזרם באמצעות צינור יבשתי על-ידי קצצ”א מאשקלון, באחסון תפעולי של נפט גולמי ובהזרמתו לבית הזיקוק בחיפה.

לאחר דיונים משפטיים חתמה תש”א בתחילת אוגוסט על מזכר הבנות מול עיריית חיפה, לפיו בתוך 30 חודשים יפונו שני המכלים הפעילים במתחם, לגביהם צופה החברה יתרת הפרשה בהיקף של 42 מיליון שקלים.

בתי זיקוק בחיפה, ארכיון | צילום: שאטרסטוק

בנוסף, החברה צופה להוצאות פחת נוספות של 30 מיליון שקלים עד סוף השנה הנוכחית.

“רציפות תפקודית” יקרה

270 מיליון שקלים מכספי הנפקת האג”ח מיועדים להשלמת פרויקט “רציפות תפקודית” הצפוי להסתיים בשנת 2026, והמיועד לחבר את תחנות הכוח הפרטיות בדרום הארץ לתשתיות הדלק של החברה, וזאת במטרה לאפשר את הפעלתן בשעת חירום באמצעות סולר. היקף הפרויקט מוערך בכ-572 מיליון שקל ועד כה הושקעו בו כ-243 מיליון שקל.

יציבות בהכנסות, שחיקה ברווחיות

בסיכום המחצית הראשונה של שנת 2024 שמרה תש”א על יציבות בהכנסות שעמדו על 201 מיליון שקל, אך שיעור הרווחיות הגולמית שלה נשחק ל-27.3% לעומת כמעט 34% בתקופה המקבילה בשנה שעברה. בשנת 2023 כולה הכנסות החברה עלו ב-4.5% והסתכמו ב-409 מיליון שקל. מנגד, הרווח הנקי שלה צלל ביותר מ-23% לסכום של 49.2 מיליון שקל.

בורסה, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

מתשקיף ההנפקה עולה כי תש”א מתפעלת כיום 6 חוות מכלים, בהן היא מעסיקה בסה”כ 400 עובדים: באשקלון, צפונית לבאר שבע, בקרית טבעון, בצומת ביל”ו, ברמת חובב ובנמל חיפה.

נכון לאמצע השנה הנוכחית החברה סובלת מגירעון בהון החוזר בהיקף של 368 מיליון שקל.

חוות המכלים בקרית חיים | צילום: ניר בלזיצקי, דוברות עיריית חיפה

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן