חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

החרם הצרכני שמערער את מעמדן של קולה ופפסי במדינות מוסלמיות

קוקה קולה ופפסי מתמודדות עם תחרות גוברת מול משקאות מוגזים מקומיים במדינות בעלות רוב מוסלמי עקב חרם צרכנים המכוון למותגים האלו כסמלים אמריקאים בעקבות תמיכתה בישראל • מותגי המשקאות המערביים סבלו מירידה של 7% במכירות במחצית הראשונה של 2024

קוקה קולה ופפסי | צילום: שאטרסטוק

קוקה קולה ופפסי מתמודדות עם תחרות מול משקאות מוגזים מקומיים במדינות בעלות רוב מוסלמי עקב חרם צרכנים המכוון למותגים האלו כסמלים של אמריקה ובכך גם של בעלת בריתה ישראל. 

קוקה קולה ופפסי הוציאו מאות מיליוני דולרים במשך עשרות שנים בבניית ביקוש למשקאות הקלים שלהם במדינות בעלות רוב מוסלמי – ממצרים ועד פקיסטן.

במצרים, המכירות של קולה גדלו השנה, בעוד המותג המקומי V7 ייצא פי שלושה בקבוקי קולה משלו במזרח התיכון מאשר מהשנה שעברה. בבנגלדש, זעקה אילצה את קוקה קולה לבטל מסע פרסום נגד החרם. וברחבי המזרח התיכון, הצמיחה המהירה של פפסי התאיידה לאחר שהחלה מלחמת עזה באוקטובר.

בפקיסטן, אפליקציית משלוחים מובילה בשם Krave Mart, ראתה את יריבי הקולה המקומיים כמו Cola Next ו-Pakola גדלים בפופולריות והם הפכו לכ-12% מקטגוריית המשקאות הקלים. לפני החרם, הנתון היה קרוב יותר ל-2.5%.

צרכנים רבים שמתנערים מקוקה קולה ופפסי מציינים את תמיכת ארה”ב בישראל במשך עשרות שנים, כולל במלחמה הנוכחית עם חמאס.

“חלק מהצרכנים מחליטים לשנות את הרכישות שלהם בגלל התפיסה הפוליטית”, אמר מנכ”ל פפסיקו, רמון לגוארטה, בראיון לרויטרס בחודש יולי והוסיף כי החרמות “משפיעות על האזורים המסוימים האלה” כמו לבנון, פקיסטן ומצרים.

“נעבור את זה לאורך זמן”, אמר. “זה לא משמעותי לשורה העליונה ולקו התחתונה שלנו בשלב זה”.

פפסי | צילום: שאטרסטוק

סך ההכנסות של פפסיקו מחטיבת אפריקה, המזרח התיכון ודרום אסיה שלה עמד על 6 מיליארד דולר ב-2023, כך עולה מפרסומי רווחים. באותה שנה, הכנסות קוקה-קולה מאירופה, המזרח התיכון ואפריקה היו 8 מיליארד דולר, כך עולה ממסמכי החברה.

בששת החודשים שלאחר מתקפת חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר, נפחי המשקאות של פפסי באפריקה, המזרח התיכון ודרום אסיה כמעט ועמדו במקום לאחר גידול של 8% ו-15% באותם רבעונים. 2022/23, אמרה החברה.

לפפסי וקוקה קולה עדיין יש עסקים צומחים במספר מדינות במזרח התיכון אך מותגי המשקאות המערביים סבלו מירידה של 7% במכירות במחצית הראשונה של 2024, כך אומר חוקר השוק NielsenIQ.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן