חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

נוריאל רוביני: מלחמה בין ישראל לאיראן תגרור משבר נפט עולמי בדומה לשנות ה-70

הכלכלן האמריקאי נוריאל רוביני אמר שמחירי הנפט עלולים לעלות אם ישראל ואיראן יפתחו במלחמה • רוביני הזהיר בעבר כי זינוק במחירי הנפט עלול לעורר משבר סטגפלציה כמו בשנות ה-70

ישראל ואיראן | צילום: שאטרסטוק

נוריאל רוביני, הידוע בתחזיותיו הקודרות וזכה בשל כך לכינוי כלכלן “יום הדין” (Dr. Doom), הציג בשני תחזית אפלה על הכלכלה העולמית בראיון ל-Economic Times. הסיכונים עולים במזרח התיכון, אמר רוביני, שבו הסכסוך בין ישראל לפלסטינים גלש לאזור ועלול לעורר תגובה התקפית של איראן, אחת מיצרניות הנפט המובילות בעולם.

אם הסכסוך בין ישראל לאיראן יתפתח למלחמה מלאה, הדבר עלול להשפיע על יצוא הנפט של איראן ולעורר זינוק גדול במחירי הנפט, אמר רוביני. המצב יהיה דומה לזעזועי הנפט שראתה כלכלת העולם בשנות ה-70, כאשר מתיחות גיאופוליטית גרמה למחירי הנפט לעלות במהירות.

“אם המלחמה הייתה מסלימה למלחמה מלאה בין ישראל לאיראן, הייצור והיצוא של נפט מהמפרץ היו חסומים לשבועות, אולי חודשים, מה שיוביל לזעזוע במחירי הנפט כמו במלחמת יום הכיפורים ב-1973, או ב-1979 המהפכה האיראנית”, אמר רוביני, למרות שהודה שההשפעה על מחירי הנפט שנבעה מהסכסוך במזרח התיכון הייתה מתונה עד כה.

טילים בליסטיים, על רקע דגל איראן | צילום: שאטרסטוק

מומחים אחרים בתעשייה הזהירו כי משיכה של איראן למלחמה המתנהלת בין ישראל לחמאס עלולה לעורר תנודתיות גדולה בשוק הנפט הגולמי.

אם ישראל תתקוף את תשתית הנפט של איראן היא עלולה לסכן עד 4% מאספקת הנפט העולמית, לפי ניתוח של בנק Commonwealth Bank of Australia. אסטרטג בחברה חזה כי נפט מסוג ברנט עשוי להיסחר עד ל-85 דולר לחבית בתרחיש זה, עלייה של כ-16% מהמקום שבו נסחר מדד הנפט הבינלאומי ביום רביעי האחרון.

רוביני, אמר שלזעזוע כזה יש פוטנציאל לעורר מיתון או משבר סטגפלציוני בסגנון שנות ה-70, עוד ב-2022 – הצמיחה הכלכלית מתרחקת בעוד האינפלציה נשארת גבוהה בעקשנות.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן