חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

יבואנית הנפט הגדולה: למה לא צפוי לסין נזק מפגיעה בתשתית של איראן?

סין היא יבואנית הנפט הגדולה שרוכשת 90% מהנפט האיראני המיועד לייצוא – כמיליון חביות ביום • במקרה של תקיפת תשתית הנפט האיראנית, הסינים לא צפויים להיפגע כיוון שיש להם תחליפים רבים לייבוא מצד מדינות רבות ובהן רוסיה, עיראק, ערב הסעודית, כווית ואיחוד האמירויות • למרות שסין היא הצרכנית הגדולה בעולם של הנפט, צריכת הנפט שלה מהווה רק 20% מכלל צריכת האנרגיה של המדינה

נשיא סין, שי ג'ינפינג | צילום: שאטרסטוק

כך סין לא חוששת מפגיעה בתשתיות האנרגיה: סין עשויה להיות הנפגעת הישירה מתקיפה ישראלית על תשתית הנפט של איראן. הענקית האסייתית נותרה המדינה היחידה שמייבאת את הנפט האיראני בתקופה זו כשמופעל מכבש הלחצים של הסנקציות הבינלאומיות על טהרן. סין למעשה רוכשת יותר מ-90% מהנפט האיראני המיועד לייצוא. אז מה צפוי לסין בעת ירידה באספקת הנפט האיראני? הענקית האסייתית צפויה לפנות לשווקים הגלובליים וולמצוא די בקלות תחליפים לנפט האיראני.

עבור איראן ההכנסות מייצוא הנפט לסין הן מקור חיוני לכלכלה המקרטעת, איראן מוכרת לסין את הנפט שלה בעלות של כ-2 מיליארד דולר בחודש, המזומנים האלה חיוניים מאוד לאיראן לצורך הייבוא שלה עצמה. איראן מייצאת כמחצית מתפוקת הנפט שלה והיתר מופנים לתצרוכת מקומית, החלק שאותו סין לא רוכשת ובכל זאת מיועד לייצוא, נשלח כסיוע כלכלי או כסחר חליפין לשתי בעלות בריתה שנמצאות כעת על סף פשיטת רגל, סוריה וונצואלה. השוק הסיני הוא היחידי שפתוח בפני האיראנים כיוון שעדיין מדינות בוחרות לרכוש נפט מרוסיה ולא נפט מאיראן, למרות הסנקציות על רוסיה ולמרות הקושי ברכישת נפט רוסי על רקע המלחמה באוקראינה שהפכה את הנפט הרוסי ליקר.

סין נכון להיום היא יבואנית הנפט הגדולה בעולם וצרכנית הנפט השנייה בגודלה בעולם, אחרי ארה”ב. למעשה סין נכנסה בנעליה של ארה”ב כיבואנית הנפט הגדולה בעולם מאז שארה”ב החלה לייצר את הנפט שלה בעצמה עם תעשיית פצלי השמן הענקית שמספקת את צורכיה. סין, לעומת ארה”ב, מנסה להפעיל מאמצים רבים בהפחתת ההישענות שלה על הנפט, “הנפט מהווה רק 20% מאספקת האנרגיה הכוללת של סין”, אמר גבריאל קולינס, חוקר אנרגיה במכון בייקר למדיניות ציבורית של אוניברסיטת רייס ביוסטון, במאמר ל”ניו יורק טיימס”. מחצית מהמכוניות הנמכרות בסין הן מכוניות חשמליות או מכוניות היברידיות, “חלק גדול מייבוא ​​הנפט של סין משמש לתעשייה הכימית במדינה, שהיא הגדולה בעולם, או לזיקוק הסולר שמניע משאיות”, נכתב.

אז עד כמה סין תלויה בנפט האיראני? על פי הערכות, 15% מייבוא הנפט של סין מגיע מאיראן, כך על פי אנדון פבלוב, אנליסט בכיר לזיקוק ומוצרי נפט בקפלר, חברה בווינה המתמחה במעקב אחר משלוחי הנפט של איראן. מלבד איראן, סין רוכשת נפט גם מרוסיה, עיראק, כווית, ערב הסעודית, איחוד האמירויות ואנגולה. אם סין לא תהיה מסוגלת לקנות את הכמות הרגילה שלה מאיראן – כמיליון עד 1.5 מיליון חביות ליום – היא עשויה למצוא את שכנותיה של איראן שמחות לספק את התצרוכת במקומה של איראן.

גם אם תהיה הפסקה ארוכת טווח באספקת הנפט האיראני, עדיין על פי הערכות מומחי הנפט, הנזק לכלכלת סין יהיה מינימלי כל עוד מדינות אחרות יגבירו את הייצוא שלהן.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן