חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

המחסור נמשך, המחירים זינקו – ושמן הזית הפך להיות המוצר הנגנב ביותר

מחירי שמן הזית זינקו בישראל, אך לא רק: העלייה נובעת בשל מחסור ביבולי זית באירופה - שמשליך על היבשת כולה • המלחמה בעזה ובגבול הצפון דחקה את השוק הישראלי להסתמך על הייבוא מחו"ל, למרות ההתייקרויות • ובינתיים, שמן הזית הפך להיות המוצר הנגנב ביותר - דווקא במדינה שנחשבת ליצרנית השמן הגדולה ביותר בעולם

עצי זית, מחסור חמור ביבול באירופה | צילום: שאטרסטוק

הזינוק במחירי שמן הזית בעולם, שהכפילו את עצמם בשנתיים האחרונות, משפיע גם על השוק הישראלי. מחיר בקבוק שמן 750 מ”ל בישראל זינק בכ-37.5% בממוצע ועלול להגיע למחיר של 45 שקלים.

עליות המחירים נובעות בשל מחסור של כ-30% ביבולי זית באירופה, שמקורו בגלי חום קיצוניים ובצורות שפגעו ביכולתם של עצי הזית לייצר פירות. למרות זאת, בחודש ספטמבר האחרון ולקראת חגי תשרי, חתם שר האוצר סמוטריץ’ על צו להפחתת מכס על שמן זית, במטרה להניע תחרות בין הייצור המקומי לשוק הייבוא.

כאמור, פתיחת השוק לייבוא לא תרמה במיוחד להורדת העלויות של מחירי שמן הזית בישראל, שממשיכים בינתיים לזנק. פרוץ מלחמת חרבות ברזל בשתי חזיתות בדרום ובצפון בחודש שלאחר מכן לא תרמה להתמתנות המחירים, והובילה לחיזוק הייבוא מחו”ל על פני התוצר המקומי ולהמשך עליות המחירים.

וזו לא הבעיה היחידה: פתיחת השוק לייבוא הכניסה לישראל שמן זית שלא עונה להגדרות משרד הבריאות. מוקדם יותר החודש היבואן אופאל בע”מ הודיע על ריקול, בעקבות בדיקות שערך שירות המזון במשרד הבריאות והעלו כי השמנים שיובאו מטורקיה אינם עומדים כלל בהגדרת “שמן זית” – בניגוד גמור למצוין על תוויות הבקבוקים.

שמן זית? לא עונה להגדרה | צילום: משרד הבריאות

המחסור בשמן נתן את אותותיו גם על שמנים שאינם מיובאים. בחודש ינואר האחרון פרסם משרד הבריאות הודעת אזהרה מפני שמן זית של “האיכר”, לאחר שבדיקה מדגמית בפיצוצייה בעפולה העלתה חשד כבד לנוכחות של שמן אחר שאיננו שמן זית. בנוסף, על גבי התווית נכתב כי השמן יוצר בבית הבד בפקיעין, על אף שהוא לא יוצר שם מעולם.

ובינתיים, שמן הזית הופך למוצר הנגנב ביותר בסופרמרקטים באזורים מסוימים בספרד, שנחשבת ליצרנית הגדולה ביותר של המוצר. השמן, שזכה לכינוי “הזהב הנוזלי”, נגנב על ידי כנופיות פשע מאורגנות מרשתות הסופרמרקטים השונות, לאחר שמחירו זינק מ-5 אירו ב-2020 ל-14 אירו בשנת 2024. “שמן הזית הפך למוצר אידיאלי עבור הגנבים” אמר ראש רשת סופרמרקטים פופולרית בספרד, רובן נבארו.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן