חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חשש בשווקים מפני ההסלמה הצפויה בין ישראל לאיראן

התקיפה הישראלית בסוריה והשבועה האיראנית לפעולת נקם, יצרה מתיחות לא רק במזרח התיכון - אלא גם בשווקים העולמיים, שחוששים מפני התרחבות הסכסוך • לפי אנליסטים, ההתפתחויות במזרח התיכון עלולות לגרום לנזק ממושך בשווקים, בניגוד לאירועים גיאו-פוליטיים אחרים

ירידות בבורסה | צילום: שאטרסטוק

הימים האחרונים בישראל מאופיינים במתח מסוים של התושבים, על רקע התקיפה הישראלית בשגרירות האיראנית בסוריה וחיסול הבכיר במשמרות המהפכה מוחמד רזא זהדי. התקשורת בישראל ובעולם הזהירה מפני תקיפה מתוכננת של איראן כבר ביום שישי, שעבר בסופו של דבר בשקט וללא אירועים מיוחדים.

שבועת הנקם של איראן נגד ישראל, לא הסתכמה בהגברת המוכנות הצבאית בישראל לקראת תקיפה אפשרית, אלא גם הרעידה את שווקי העולם – שהגיבו להתפתחויות בעיקר במסחר של יום חמישי ובמסחר המוקדם ביום שישי.

לפי אנליסטים ב-Bespoke Investment Group, התפתחויות האחרונות במזרח התיכון הן חבית נפץ שעלולה להתפוצץ בכל רגע – ולגרום נזק לשוק המניות, אפילו יותר מאשר הורדת הריבית על ידי הפדרל ריזרב.

לפי סביטה סוברמניאן, ראש אגף הון ואסטרטגיה כמותית ב-BofA Global Research, בדרך כלל המשקיעים אדישים לגיאופוליטיקה משום שלרוב אין לה השפעות ממושכות על רווחי חברות. עם זאת, המתיחות בין ישראל לאיראן חצי שנה לתוך מלחמת חרבות ברזל, עלולה להיות דוגמה נדירה לסיכונים גיאו-פוליטיים שמשפיעים ממושכות על השווקים, משום שהתרחבות הסכסוך בין המדינות עשויה להוביל למכה כלכלית כבדה – שתגרור תגובות שליליות מצד המשקיעים.

מתיחות בין ישראל לאיראן | צילום: שאטרסטוק

אד ירדני, נשיא ואסטרטג שוק ראשי ב-Yardeni Research, הזהיר את המשקיעים מפני המעטת הסיכונים של המתיחות במזרח התיכון. ירדני שפועל בשווקים בגישה שורית, זיהה את הפוטנציאל למלחמה אזורית כסיכון המרכזי לגישה הזו. לדבריו, המתיחות בין ישראל לאיראן עלולה להתפתח לסכסוך רחב יותר, ולהביא את שוק המניות לביצועים גרועים בדומה לשנות ה-70, שנים ידועות לשמצה בשוק המניות.

בריאיון ל-CNBC האמריקני ביום חמישי האחרון אמר ירדני כי “משברים גיאופוליטיים בשנים האחרונות היו הזדמנויות לקנייה, אבל המשבר במזרח התיכון לא רק שאינו נעלם, הוא מחמיר”.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן