חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

נשיא התאחדות התעשיינים: “להפסיק את התלות מטורקיה”

בעקבות החלטת טורקיה לאסור על ייצוא של עשרות מוצרים, נשיא התאחדות התעשיינים מציין כי טורקיה מחסלת את התעשייה הישראלית ופוגעת בעצמאות היצרנית של ישראל באמצעות ייצוא של סחורה מסובסדת • נשיא איגוד לשכות המסחר: "טורקיה פוגעת באנשי העסקים שלה"

נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן, ארכיון | צילום: שאטרסטוק

טורקיה מפעילה סנקציה כלכלית נגד ישראל: משרד המסחר הטורקי החליט על הטלת הגבלות על הייצוא לישראל ופרסם רשימה של 54 מוצרים עליהם יוטל איסור ייצוא לישראל עד להכרזה על הפסקת אש בעזה. ההצהרה הזו של טורקיה מגיעה בעקבות ההודעה של אנקרה כי תנקוט בצעדים נגד ישראל, זאת לאחר שישראל דחתה את בקשתה להצניח סיוע הומניטרי לעזה.

אתמול שר החוץ הטורקי הודיע כי תגובת טורקיה על האיסור לסיוע האווירי תגיע ללא דיחוי. כעת טורקיה מימשה את האיום עם סנקציה כלכלית כאשר ההגבלות יחולו בין היתר על מוצרי ברזל ופלדה, חומרי בנייה, מלט, אלומיניום, מכונות ועוד.

בעקבות החלטת טורקיה, נשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד״ר רון תומר מסר בתגובה כי “אנחנו חייבים להפסיק את התלות בטורקיה. ישראל חייבת להיות עצמאית גם במוצרים שהיא מייצרת ואנחנו חייבים להיות מסוגלים לייצר הכל בעצמנו.

שמירת היכולת והכוח של התעשייה הישראלית לייצר הכל בעצמה היא מהותית לחוסן הלאומי שלנו הן בעיתות שגרה, הן בעיתות משבר עולמי כגון מגיפת הקורונה, מלחמת רוסיה אוקראינה וכדומה, ובוודאי במשברים מקומיים כגון מלחמה, בהם אנו מגלים שהעולם שולף את נשק המסחר כדי ללחוץ ולהשפיע על ישראל”. לפי תומר, יש לגבש תוכנית מתוקצבת לחיזוק העצמאות היצרנית ולוודא רכש ממשלתי ישראלי.

אניית משא בדרכה לישראל, ארכיון | צילום: שאטרסטוק

״טורקיה כבר השתלטה על ענף הפלדה והמלט בארץ”
כמו כן, נשיא התאחדות התעשיינים הדגיש כי בשנים האחרונות האיום מצד טורקיה הלך והתגבר. ״טורקיה נמצאת מזה כבר זמן מה בתהליך השתלטות איטי אך יסודי על מספר ענפי תעשייה בישראל, כגון תעשיות הבנייה שלנו. הטורקים מייצאים לישראל סחורה מסובסדת שמיוצרת על ידי עובדים בשכר משפיל וללא שמירה על תקני איכות סביבה מערביים, וכך מחסלים את התעשייה הישראלית המקומית ופוגעים בעצמאות היצרנית שלנו”.

עוד המשיך תומר כי “בקצב זה, לא רחוק היום ונהייה תלויים אך ורק בטורקיה למוצרים הבסיסיים ביותר, ומיותר לומר עד כמה מצב זה מסוכן למדינה. הטורקים כבר משתלטים על ענף הפלדה ממנו נותרו בישראל רק שני מפעלים, על ענף המלט ממנו נותר בישראל רק מפעל אחד בודד”.

תומר קורא לממשלת ישראל להתעורר ולהבין כי עליה להתנתק מהתלות הטורקית ולבחור במקום זאת את מה שנראה המובן מאליו, לתעדף ולחזק את התעשייה הישראלית, “יש לתעדף את התעשייה הישראלית בכלל המכרזים של המוסדות הציבוריים בישראל, בהם משרדי הממשלה, רשויות מקומיות, בתי חולים, קופות חולים ועוד.

מלט | צילום: שאטרסטוק

העדפת תוצרת הארץ הנה קריטית כיום יותר מתמיד, כאשר מוטלת עלינו החובה לשקם את המדינה אחרי המלחמה. ברוח זו, אני גאה גם לומר שבעת האחרונה רבים מחברי הקבלנים בסקטור הפרטי החליטו אף הם שבשום מחיר לא יקנו תוצרת טורקית ויעדיפו תוצרת הארץ ״כחול-לבן״.

גם אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר הגיב להחלטת טורקיה להגביל את היצוא של עשרות מוצרים לישראל ואמר כי מדובר בשגיאת מדיניות חמורה של ממשלת טורקיה, “הממשלה הטורקית שוגה שאינה מפרידה הפרדה מוחלטת בשאלות מדיניות לשאלות כלכליות ושאלות של יחסי מסחר”. עוד הוסיף לין כי בעצם הגבלת היצוא לישראל, טורקיה פוגעת באנשי עסקים בטורקיה.

“בין המגזר העסקי בישראל לבין המגזר העסקי בטורקיה שוררים יחסי אמון ויחסי ידידות שנבנו על בסיס עשרות שנים של שיתוף פעולה. מרגע שטורקיה אוסרת יצוא מטורקיה לישראל על שורת מוצרים ארוכה היא מערערת יחסים אלה לרעת כלכלת טורקיה ולרעת אנשי העסקים שלה״, סיכם לין.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן