חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

סקירת משרד האוצר חושפת: שפל היסטורי במכירת דירות יד שנייה

בסקירת האוצר לענף הנדל"ן בחודש פברואר עולה כי חלה עלייה של 44% במכירת דירות חדשות בחודש פברואר בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד • שפל היסטורי נרשם במכירת דירות יד שנייה בפברואר כאשר סך העסקאות עמד על 51% בלבד, עם מכירת 3,867 דירות

מכירת דירות יד שניה | צילום: שאטרסטוק

ההתאוששות בענף הנדל”ן נמשכה גם בחודש פברואר כאשר סך כל העסקאות בחודש האחרון הסתכמו ב-7,511 דירות חדשות ויד שנייה, כולל דירות בסבסוד ממשלתי של המחיר למשתכן, כך עולה מסקירת הנדל”ן של הכלכלן הראשי במשרד האוצר. מדובר בעלייה של 19% בהשוואה לחודש פברואר בשנה שעברה ולעומת זאת ירידה של 7% בהשוואה לחודש הקודם.

בחודש פברואר האחרון הקבלנים מכרו 3,644 דירות חדשות, כולל דירות בפרויקטים של מחיר למשתכן. מדובר בעלייה חדה של 44% בהשוואה לפברואר בשנה שעברה וירידה של 2% ביחס לחודש הקודם. ללא דירות בסבסוד ממשלתי, מכירות הקבלנים הסתכמו ב-2,702 דירות, ירידה של 1% בהשוואה לחודש הקודם ועלייה של 34% בהשוואה לחודש פברואר בשנה שעברה.

לעומת הנתונים הטובים יחסית במכירת דירות חדשות, בשוק היד שנייה נרשם שפל. רק 3,867 דירות נמכרו בשוק היד שנייה – מדובר בירידה חדה של 10.8% בהשוואה לחודש הקודם ועלייה קלה של 2.4% בהשוואה לפברואר 2023. בתל אביב נרשמה ירידה של 14% במכירת דירות יד שנייה בהמשך לירידה בעסקאות בחודשים האחרונים. על פי נתוני הכלכלן הראשי מדובר בשפל היסטורי בעסקאות יד שנייה בפברואר, כאשר משקל עסקאות יד שנייה בסך כל העסקאות עמד על 51% בלבד.

משרד האוצר בירושלים | צילום: שאטרסטוק

בפילוח לפי אזורים בארץ, סקירת משרד האוצר מראה כי בהשוואה לפברואר 2023 חל גידול במכירת דירות חדשות בשוק החופשי בכל האזורים בארץ מלבד טבריה שהציגה ירידה של 13% בעסקאות ואזור באר שבע עם ירידה חדה של 22%.

מספר הדירות שמכרו המשקיעים ירד ב-5.5% בהשוואה לחודש הקודם והסתכם ב-1,329 דירות. לעומת זאת, רכישות המשקיעים בחודש פברואר הסתכמו ב-1,142 דירות, גידול של 11% בהשוואה לפברואר אשתקד. בתוך רכיב המשקיעים עולה כי חלה ירידה ברכישות של תושבי חוץ, סך רכישות תושבי החוץ עמד בחודש פברואר על 96 דירות, ירידה של 16% בהשוואה לפברואר אשתקד וירידה של 14% בהשוואה לחודש הקודם.

זוגות צעירים רכשו יותר דירות בפברואר, רכישות הסתכמו ב-4,340 דירות, כולל בסבסוד ממשלתי, גידול של 37% בהשוואה לפברואר אשתקד. בהשוואה לחודש הקודם, ירידה של 6%.

עוד על פי הסקירה, גם בחודש פברואר נמשכה הירידה בשיעור הדירות הנמכרות “על הנייר”, שיעור הדירות שנמכרו על הנייר עמד על 56.6% בחודש פברואר, על פי הלמ”ס מלאי הדירות הלא מכורות עמד על 68 אלף דירות בינואר השנה, נתון הגבוה ב-11% בהשוואה לחודש ספטמבר, לפני תחילת המלחמה. היריד בדירות המכורות על הנייר מיוחסת לעלייה הזאת במלאי הדירות הלא מכורות.

בניתוח תזרים המזומנים של הקבלנים ממכירת דירות חדשות עלה כי התזרים לפני קיזוז תשומות עמד על 5.4 מיליארד שקל לעומת תזרים פוטנציאלי של 8.7 מיליארד שקל, מדובר בירידה של 9% בהשוואה לפברואר בשנה שעברה.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן