חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

איראן תגביר את הביקוש לממ”ד? כך עלולה להיראות ההשפעה על שוק הנדל”ן

המלחמה הובילה לעלייה חדה בביקוש לדירות עם ממ"ד וזה בא לידי ביטוי כבר חודשים ארוכים בירידה בעסקאות יד שנייה • הכלכלן הראשי באוצר ציין כי הביקוש למרחב מוגן משפיע על מכירת דירות יד שנייה ובחודש פברואר נרשם שפל היסטורי בעסקאות אלה - האם המגמה תימשך?

בניינים בישראל | צילום: שאטרסטוק

בעוד שוק הדירות החדשות מתאושש, דווקא בשוק דירות יד שנייה אפשר להרגיש בדשדוש שנמשך כבר זמן רב וייתכן כי אירועי האתמול אף יגבירו את המגמה השלילית. עם תחילת המלחמה החלה עלייה בביקוש לדירות עם ממ”ד, ייתכן כי על רקע האיום האיראני שהתממש אתמול עם מאות טילים ששוגרו לישראל, התחזק עוד יותר הביקוש לממ”ד בדירה.

מגמה ברורה של התרחקות מדירות ישנות ללא ממ”ד, בלטה והוצגה כבר מספר חודשים בסקירת הנדל”ן של הכלכלן הראשי באוצר. הכלכלן הראשי סימן באופן ברור את ההשפעה של הביקוש לממ”ד על עסקאות הנדל”ן עם הירידה בביקוש לדירות יד שנייה. גם בסקירה האחרונה שפורסמה לפני מספר ימים נרשמה עוד ירידה משמעותית ברכישות דירות יד שנייה וירידה בשיעור הדירות שרכשו משפרי דיור.

בניית ממ”ד בבניין דירות בראשל”צ | צילום: שאטרסטוק

על פי סקירות הנדל”ן יש מגמה ברורה מתחילת המלחמה בירידה במשקל דירות יד שנייה שנמכרו, “ייתכן וירידה במשקל דירות יד שנייה ברכישות משפרי הדיור בחודש אוקטובר עשויה להיות מוסברת בין היתר בהעדפה גוברת של משפרי הדיור לרכישת דירות עם ממ”ד”, כך נכתב בסקירה אחרי המלחמה.

המגמה הזאת הגיעה לשפל בחודש פברואר עם המשך ירידה חדה בפלח השוק של דירות יד שנייה. בחודש פברואר עסקאות היד שנייה ירדו ב-11% לעומת החודש הקודם והיוו 51% בלבד ממשקל כל הדירות שנמכרו באותו החודש, בסקירת הנדל”ן מציין הכלכלן הראשי באוצר שמדובר בשפל היסטורי.

הירידה במשקל עסקאות יד שנייה החלה באוקטובר, אז ירדו ל-60% מסך כל הדירות שנמכרו, בעוד שבתשעת החודשים הראשונים של השנה כ-65% מהרכישות שבוצעו היו בפלח השוק של דירות יד שניה.

דירות יד שנייה, ירושלים | צילום: שאטרסטוק

כאמור, ייתכן כי הירידה הזאת מיוחסת להתרחקות של הציבור מהדירות הישנות שאינן עם ממ”ד. הביקוש לדירות עם ממ”ד צמצם גם את רכישות הדירות של משפרי הדיור ובעיקר מצמצי הדיור. רכישות משפרי הדיור ירדו ב-10% בחודש פברואר על פי סקירת הכלכלן הראשי כאשר גם בקרב הסגמנט של מצמצי הדיור חלה ירידה.

מצמצמי דיור הם בעלי הדירות שמעוניינים ברכישת דירות קטנות וזולות מהדירות שלהם, מצמצי הדיור מעדיפים בדרך כלל דירות יד שנייה אך כיוון שאין בדירות ממ”דים, רבים ממצמצמי הדיור דוחים הצעות לרכישת דירות אלה. גם בסקירה האחרונה הצביע הכלכלן הראשי על הקשר בין הירידה בשיעור מצמצי הדיור לבין העלייה בביקוש לדירות עם ממ”ד.

אם אירועי התקיפה אתמול יתרמו גם הם לחיזוק הביקוש לממ”ד בדירה, זה עשוי להתבטא שוב בירידה נוספת בפלח השוק של עסקאות יד שנייה.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן