חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אגד: דרמה כלכלית סביב גיוס הון, מאבק שליטה ועתיד החברה

חברת התחבורה הציבורית אגד, שנרכשה על ידי קיסטון ב-2022 תמורת 3 מיליארד שקל, עומדת בפני צומת דרכים כלכלי משמעותי

אוטובוס בינעירוני של חברת אגד, ארכיון | צילום: שאטרסטוק

גיוס הון דחוף. אגד נדרשת לגייס 1.8 מיליארד שקל באוקטובר הקרוב כדי לממש את האופציה שניתנה לחברי אגד למכור את יתרת 40 ממניותיהם. גיוס זה הכרחי, אך גורם לחשש בקרב משקיעים רבים, לנוכח הסיכון הגבוה והחשש מרכישת יתר של אגד על ידי קיסטון.

השלכות הצפויות בגיוס ההון: גיוס ההון באמצעות הלוואות יגדיל משמעותית את הוצאות המימון של אגד, מה שעלול לפגוע ברווחיותה. דילול בעלי המניות, גיוס ההון באמצעות הנפקת מניות חדשות ידלל את אחזקתם של בעלי המניות הנוכחיים, ביניהם חברי אגד. עלייה בנטל החוב, גיוס ההון יגדיל את נטל החוב של אגד, מה שעלול להקשות עליה לגייס הון בעתיד.

השלכה נוספת – מאבק שליטה. רן דורון, בעל מניות באגד, מנסה לשווק חבילת מניות בהיקף 20%-35% לפי שווי חברה של 5 מיליארד שקל. שווי זה גבוה משמעותית מההערכות בשוק, שם מעריכים את אגד בכ-2 מיליארד שקל בלבד. קיסטון, המחזיקה בזכות סירוב ראשונה, צפויה להתנגד למהלך, מה שמקטין משמעותית את הסיכויים להצלחתו.

השלכות מאבק השליטה הן:

אי-ודאות עסקית: מאבק השליטה יוצר אי-ודאות עסקית רבה, שעלולה להרתיע משקיעים ולפגוע בפעילותה של אגד. פגיעה במוניטין: מאבק פומבי על השליטה בחברה עלול לפגוע במוניטין שלה ובאמון הציבור. עיכובים בקבלת החלטות: מאבק השליטה עלול לעכב קבלת החלטות אסטרטגיות חשובות, שעלולות לפגוע בביצועיה של אגד.

אוטובוס בינעירוני של חברת אגד, ארכיון | צילום: שאטרסטוק

והעתיד לא ברור: הסכם ההפעלה של אגד עם האוצר מסתיים ב-2029, והיא תצטרך להתמודד עם מכרזים חדשים על אשכולות פעילות. גורמים רבים בשוק ההון מעריכים שאגד נרכשה במחיר גבוה מדי, ורמת הסיכון לעתידה גבוהה. גורמים אלו מעוררים חשש בקרב משקיעים לגבי כדאיות ההשקעה בחברה.

האתגרים רבים, גיוס ההון המוצלח, קבלת החלטות אסטרטגיות נכונות והתמודדות יעילה עם המכרזים הצפויים יהיו קריטיים להצלחת אגד.

למרות האתגרים, אגד הציגה ב-2023 הכנסות של 5 מיליארד שקל, רווח נקי של 252 מיליון שקל ורווח תפעולי של 1 מיליארד שקל. ביצועים אלו מעידים על פוטנציאל חיובי, אך אינם מספיקים כדי להבטיח את עתידה של החברה.

אגד פעילה גם בהולנד, פולין ובתחום ההיסעים, ומחזיקה בנדל”ן ובזכויות בקו האדום בתל אביב. פעילות בינלאומית זו עשויה להוות מקור צמיחה עתידי, אך אינה מספיקה כדי להבטיח את עתידה של החברה בישראל.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן