חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

סוכנות האנרגיה העולמית: העולם ישחה בנפט עד 2029

על פי התחזית שפורסמה לאחרונה צפוי גידול משמעותי בהפקת הנפט בעולם עד שנת 2029, עם יותר מ-113 מיליון חביות נפט ביום, את הצמיחה בשוק הנפט תוביל ארה"ב ולא מדינות אופ"ק • בשנת 2030 צפויה האטה משמעותית בשוק הנפט עם ירידה בתפוקה

מחירי הנפט | צילום: שאטרסטוק

תחזיות לשפע בהפקת הנפט הגלובלית: כמות הנפט שנותרה לשאיבה צפויה לעלות בשנים הקרובות, כך עולה מדוח מיוחד על שוק הנפט שפורסם על ידי סוכנות האנרגיה הבינלאומית ודווח ב”וול סטריט ג’ורנל”. על פי התחזית, עד שנת 2029 צפויה צמיחה משמעותית בהפקת הנפט ובביקוש העולמי לנפט. כמויות הנפט שיופקו צפויות על פי התחזית לעלות ל-113.8 מיליון חביות ביום לעומת תפוקה עולמית כיום שעומדת על כ-83 מיליון חביות ביום. ארה”ב, יצרנית הנפט הגדולה בעולם כיום, תמשיך לקחת את ההובלה של צמיחת שוק הנפט העולמי.
גם הביקוש לנפט צפוי לצמוח לשיא עד שנת 2029, אחרי שיסתיים העשור הנוכחי עם תחילת שנת 2030 צפוי היפוך במגמה ותפוקת הנפט צפויה להתכווץ ולהגיע ל-105.4 מיליון חביות נפט ביום.

על פי התחזיות הפקת הנפט המאסיבית צפויה להוביל בהתאם לסביבת מחירי נפט נמוכה יותר ולהציב אתגרים בפני היצרנים הגדולים של הנפט בעולם, תעשיית הפצלים בארה”ב וארגון מפיקות הנפט המורחב, אופ”ק פלוס, בהובלת סעודיה ורוסיה.
למרות האטה הצפויה בשנת 2030 עדיין ביחס לכמות ההפקה היום מדובר בעלייה של 3.2 מיליון חביות נפט ביום. מה שיניע את העלייה זה בעיקר הביקוש החזק מכיוון כלכלות אסיה ובראשן סין והודו. לעומת זאת, התרחבות במכירות המכוניות החשמליות, שינויים בצריכת הדלק והשימוש באנרגיות מתחדשות לייצור חשמל, צפויים לקזז יותר ויותר את הרווחים של המפיקות הגדולות.

תעשיית הנפט | צילום: שאטרסטוק

עד שנת 2030 הכלכלות הגדולות בעולם צפויות להוריד את ההישענות שלהן על נפט, כך עולה מהתחזית. הביקוש לנפט צפוי לרדת מ-45.7 מיליון חביות ליום בשנת 2023 ל-42.7 מיליון חביות ליום בשנת 2030. בסוכנות האנרגיה מציינים כי הפעם הראשונה שבה הביקוש לנפט היה נמוך הייתה בתקופת הקורונה, ואם מנטרלים את השפעות המגיפה הפעם האחרונה לרמת ביקוש נמוכה של נפט נרשמה רק ב-1991.

כאמור, על פי התחזית מי שצפוי להוביל את הצמיחה בשוק הנפט העולמי היא ארה”ב ולא המפיקות הגדולות של ארגון אופ”ק. לצד ארה”ב יובילו את הצמיחה ברזיל, קנדה, ארגנטינה וגיאנה, מדינות העשויות להיות אחראיות לחלק הארי של העלייה בשוק הנפט עד 2030.
בהתייחס לארגון אופ”ק פלוס, תחזית סוכנות האנרגיה העולמית צופה גידול של 1.4 מיליון חביות ביום בלבד עד 2030. נתח השוק הכולל של הארגון בתפוקת הנפט העולמית ירד השנה ל-48.5%, נתח השוק הנמוך ביותר מאז הוקם הארגון המורחב הכולל את רוסיה ועוד שורה של מדינות ב-2016.

ביחס לטווח הקצר, סוכנות האנרגיה העולמית הורידה את תחזית הצמיחה של הנפט העולמי ל-960 אלף חביות ביום השנה, לעומת הערכות קודמות שעמדו על 1.1 מיליון חביות ביום. לשנה הבאה צופים עלייה של מיליון חביות ביום. הביקוש הכולל לנפט צפוי להגיע לממוצע של 103.2 מיליון חביות ביום ב-2024 ול-104.2 מיליון חביות ביום ב-2025.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

עוד כתבות מעניינות

דילוג לתוכן