חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

גורמים ישראלים בוחנים הגשת תביעת נזיקין נגד ממשלת צרפת

חברות ישראליות, התאחדות התעשיינים והאגף לייצוא ביטחוני שוקלים הגשת תביעת נזיקין נגד ממשלת צרפת, אחרי שבתי המשפט שם דחו את החלטת מקרון למנוע מחברות ישראליות להשתתף בתערוכה הביטחונית בפריז

עובדי חברת סיילינקס אחרי ההחלטה שהתירה השתתפות ישראלים בתערוכה | קרדיט צילום: דוברות התאחדות התעשיינים

בית המשפט לעניינים מסחריים בצרפת קיבל את עתירתה של התאחדות התעשיינים, שהצטרפה לחברות ביטחוניות שעתרו נגד החלטת ממשלת צרפת, שלא לאפשר לחברות ישראליות ולמבקרים ישראלים להשתתף בתערוכה הביטחונית “יורוסאטורי” בפריז. בהמשך היום גם בית המשפט העליון בצרפת אישר את החלטת בית המשפט ובכך קיבל את טענות העותרים במלואן.

אלא שכאמור ההחלטה הזו התקבלה אתמול (שלישי), יום אחרי שהתערוכה נפתחה למבקרים וכמובן אחרי שהיא נסגרה למציגים, כך 64 חברות התעשייה הביטחונית בישראל, שהתכוונו להשתתף בה, נותרו מחוץ לתערוכה החשובה, שהייתה אמורה לחשוף אותן למכירות.

בין החברות הישראליות שנמנעה מהן החשיפה לשוק השנה נמנות גם 5 חברות ציבוריות: אורביט, אימאג’סט, אירודרום, אלביט מערכות וארית תעשיות – חברות בשווי של עשרות מיליארדי שקלים, שהפגיעה בהן היא למעשה פגיעה במשקיעים ישראליים. בכך למעשה ממשלת צרפת הסבה נזק לאזרחים רבים, המחזיקים במניות אלה גם באמצעות קרנות הפנסיה שלהם ולמדינת ישראל המחזיקה בחברות כמו רפא”ל, התעשייה האווירית ועוד.

לכן, לכאורה, עומדת לחברות הללו, למחזיקים במניותיהן ולממשלת ישראל עילה לתביעת נזיקין נגד ממשלת צרפת, על הנזקים שהסבה להם בהחלטה, שלמעשה התבררה ככזו שאינה עומדת במבחן החוק ולכן נדחתה על ידי שתי ערכאות, כולל העליונה, בצרפת עצמה.

עמנואל מקרון, נשיא צרפת | צילום: שאטרסטוק

מהתאחדות התעשיינים נמסר, כי הם לא יודעים לומר מהו היקף הנזק שנגרם לחברות מהיעדרותן המאולצת מהתערוכה. גורם המעורה בעניין מסר ל”ערוץ הכלכלה”, כי יש כוונה של לא מעט חברות לתבוע וככל הנראה שאפילו סיב״ת (האגף לייצוא ביטחוני במשרד הביטחון) בוחן אפשרות להגשת תביעת נזיקין אזרחית בגין האירוע הזה. מהתאחדות התעשיינים נמסר ל”ערוץ הכלכלה”: “אנחנו בוחנים מול החברים אצלנו וככל שיהיה רצון להתאגד לתביעה נקדם אותה”.

בסיס לקביעת היקף הנזק יוכל להיות היקף המכירות שביצעו החברות בתערוכה זו בשנים קודמות; היקף העסקאות שנקבע עם חברות מתחרות ואפילו ביצועי המניות מאז פורסם האיסור על החברות הישראליות להשתתף בתערוכה.

כזכור, ההחלטה הראשונית בדבר האיסור על השתתפות החברות הישראליות בתערוכה התקבלה על ידי נשיא צרפת, עמנואל מקרון. בעקבותיה עתרו ארגונים פרו פלסטינים לבית המשפט לעניינים מסחריים בצרפת, בדרישה להדיר בעלי אזרחות ישראלית בכלל מלהשתתף בתערוכה.

כאמור, בעקבות עתירת החברות הישראליות והתאחדות התעשיינים בית המשפט לעניינים מסחריים קיבל את העתירה ובכך ביטל את החלטת מקרון ובהמשך בית המשפט העליון דחה את עתירת הארגונים האנטי ישראליים והותיר את החלטת בית המשפט על כנה.

 

חברת רפאל הישראלית, ארכיון | צילום: שאטרסטוק

“לא ניתן שיפחידו אותנו”
בעקבות החלטת בית המשפט בצרפת אתמול מסר נשיא התאחדות התעשיינים, ד״ר רון תומר, כי ״זהו ניצחון ענק של התעשייה הישראלית ושל כל ישראלי באשר הוא וצדק הסברתי ומוסרי. הראנו לכל הארגונים הפרו-פלסטינים שחשבו שהם יוכלו להתעמר ולפגוע במדינת ישראל ובתעשייה הביטחונית הישראלית בפרט, שאנחנו לא ניתן להם לנצח. בית המשפט הבין כי ההחלטה למנוע מישראלים להשתתף בתערוכה הייתה לא תקינה, לא חוקית והיוותה פגיעה בעצם הערכים של השוויון והחופש שעליהם מתבססת הדמוקרטיה הצרפתית. כבר היום אנו פועלים בחזיתות רבות בפתרון בעיות פרטניות ופועלים בפרופיל גבוה יותר בפתרון משברים רוחביים כמו במקרה הצרפתי״.

סמנכ”ל המכירות הבינלאומיות של סיילינקס, אליק כהן, מסר ממתחם התערוכה בפריז, כי “זהו רגע מרגש להיות בתערוכה, לאחר שרק אתמול סירבו בתוקף להכניס אותנו רק בשל היותנו ישראלים. לכן עצם העובדה שאנחנו כאן הוא ניצחון לכל ישראלי באשר הוא. המאבק שלנו נגד הניסיונות להחרים אותנו עוד ארוך, אבל המסר שלנו צריך תמיד להיות חד וברור – אנחנו לא ניתן שיפחידו אותנו ולא ניתן שירחיקו אותנו. הישראלים כאן כדי להישאר.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן