חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הרפורמה יוצאת לדרך: האם משתלם לכם לעבור לספק פרטי או להישאר צרכני חברת החשמל?

סלקום, פרטנר, בזק, הוט, אלקטרה, פזגז, אמישראגז נכנסות לשוק החשמל ומציעות לכם הנחות שיחסכו מאות שקלים במסלולים שונים אבל כדאי לשים לב שלא בכל מקרה המעבר מחברת החשמל לספקיות הפרטיות הוא משתלם • מי שיעבור לספק חשמל פרטי יקבל את חשבון החשמל מידי חודש ולא פעם בחודשיים כפי שהורגלנו עד כה - האם זה יעלה את דמי השימוש? • אורן הלמן, סמנכ"ל שירות, שיווק ורגולציה של חברת החשמל לשעבר: "תחרות מתאימה לרוב הצרכנים אבל לא לכולם, יש צרכנים שעדיף להם להישאר בחברת החשמל"

חברת החשמל | צילום: שאטרסטוק

בדרך לשבירת המונופול של חברת החשמל: הרפורמה באספקת החשמל תצא לדרך ב-25 ביולי ומיליוני משקי בית עשויים לעבור לספקיות הפרטיות החדשות המציעות שורה של הנחות באספקת החשמל.

ההנחות עשויות להיות משמעותיות מאוד ולהוביל להוזלת חשבון החשמל במאות שקלים.  הרפורמה מאפשרת הוזלה משמעותית במיוחד למי שמחזיק מונה חכם אם אפשרות לקבל הנחה בשעות המדויקות שבהן מופעלים מכשירי חשמל זללנים במיוחד כמו מכונות כביסה, מזגנים, מדיח כלים ועוד.

הדבר הגדול במהפכה המסתמנת הוא העובדה שלא בהכרח צריך לעבור למונה חכם, המונה האלקטרוני המתקדם המאפשר מדידה רציפה של צריכת האנרגיה. על פי התוכנית הנוכחית גם מי שיש לו מונה אנאלוגי רגיל, יוכל לעבור לצריכת חשמל מספק פרטי. כ-2 מיליון משקי בית בארץ הם בעלי מונה רגיל ולא חכם, החל מ-25 ביולי הם לא יצטרכו לחכות להתקנת מונה חכם ויוכלו כבר לעבור לספק חדש אבל צריך לקחת בחשבון שלא כל מסלולי ההנחות יהיו פתוחים בפניהם.

בהתאם לתוכנית, לכל צרכני החשמל יש כעת אפשרות לבחור את הספק הפרטי המתאים לו בהתאם לסוג ההנחה שהוא מציע, בין הספקים: סלקום, פרטנר, פזגז, אלקטרה, אמישראגז, בזק והוט. הספקים הללו יוכלו מעתה למכור לנו לחשמל במחיר נמוך מהמחיר של חברת החשמל, למעשה הרפורמה הזאת הופכת את שוק החשמל לדומה לשוק האינטרנט, עם “ספקית חשמל” ו”ספקית תשתית”.

התשתית תהיה תשתית לאומית ואילו השיווק של החשמל נכנס לשוק החופשי ובו מתאפשרת התחרות. בהקשר זה צריך להבין שהספקיות הפרטיות אינן מייצרות את החשמל אלא הן הספקיות שלו בלבד. מבחינת הצרכנים, החשמל הוא אותו חשמל, איכותו לא משתנה, הדבר היחיד שמשתנה הוא המחיר והגורם המפיק עבורנו את חשבון החשמל.

סלקום | מרים אלסטר/פלאש 90

משתלם? תלוי כמה חשמל אתם צורכים
השאלה הגדולה ביותר היא האם משתלם לנו לעבור לספק פרטי? בעלי מונה חכם יוכלו לקבל מסלול הנחה בהתאם לשעות הצריכה שלהם ביום, למי שאין מונה חכם מוצעים מסלולים קבועים של הנחות. כלומר, יהיה תעריף קבוע לאורך היממה – נניח חצי שקל והוא יהיה תקף גם לשעות השיא של הצריכה הביתית וגם לשעות השפל של הצריכה, לא תינתן אפשרות לקבל תעריפים שונים ומשתנים בהתאם לשעות הצריכה (כפי שאפשרי במונה חכם).

עובד חברת חשמל | יוסי אלוני/פלאש 90

האם ההנחה משתלמת? ברוב המקרים ההנחה של הספקית הפרטית עשויה להפחית את חשבון החשמל של הציבור בכמה מאות שקלים אבל התשובה אם זה משתלם או לא אינה גורפת לכולם.

בשיחה של ערוץ הכלכלה עם אורן הלמן, לשעבר סמנכ”ל שירות, שיווק ורגולציה בחברת החשמל שניהל את מקטע האספקה בחברת החשמל, מתברר שמי ששוקל מעבר כדאי שיבין קודם מהי צריכת החשמל הפרטית שלו. “זה דומה מאוד לשאלה איזה רכב כדאי לקנות? תלוי כמה אתה נוסע. אותו דבר לגבי צריכת החשמל, התשובה אם זה משתלם או לא טמונה בגובה חשבון החשמל של כל אחד מאתנו, הצרכן תמיד ישלם פחות השאלה כמה פחות. אם חשבון החשמל הוא נמוך שיעור ההנחה מתוך סכום נמוך לא בהכרח משתלם. תחרות היא לא תמיד רלוונטית לכולם, היא טובה לרוב הצרכנים אבל כל אחד צריך לעשות את החישוב שלו בהתאם לצריכת החשמל הפרטית שלו. הרפורמה הזאת היא טובה מכיוון שהיא מתחילה לחנך את הציבור לחשוב על חשבון החשמל שלו ולנסות לשנות ולשפר ולא לקבל את זה כגזירת גורל”.

בכדי להבין למה המעבר לא בהכרח עשי להיות משתלם צריך להתייחס לעובדה שחשבון החשמל שלנו מורכב לא רק מהחשמל עצמו אלא גם מדמי שימוש, הכוללים תשלום קבוע עבור הרשת, כל השירותים הניתנים באופן שגרתי שאינם קשורים לצריכת החשמל עצמה, אלא לענייני תשתית, תחזוקה, קריאת מונה ועוד. כעת בעקבות הרפורמה, הצרכנים שיעברו לספק הפרטי יקבלו ממנו חשבון חשמל מידי חודש ולא פעם בחודשיים, השינויים עשויים להעלות את דמי השימוש שתלויים כעת בספק הפרטי עצמו ולא בחברת החשמל.

“גם אם הספק הפרטי יעלה את המרכיב של דמי השימוש, ברוב המקרים העלייה תהיה זניחה לעומת ההנחה שתתקבל”, מציין הלמן, אולם עבור מי שחשבון החשמל שלו נמוך ממלא, ייתכן שעלייה בדמי השימוש דווקא תייקר לו את חשבון החשמל, אם צרכן  מקבל הנחה של 5 שקלים אבל ייאלץ לשלם עוד 30 שקלים כעלייה בדמי השימוש, לא משתלם לו המעבר. לכן הרפורמה דורשת מהצרכן לחשב עד כמה יש התאמה לאופי צריכת החשמל הפרטית של כל אחד.

“הרפורמה היא טובה לכלל הצרכנים, אבל כל אחד צריך לדעת לחשב עבור עצמו, יש לקוחות שמשלמים חשמל במזומן, יש לקוחות מוחלשים יותר כלכלית שמקבלים הטבות, עבורם עדיף להישאר בחברת החשמל ולא לעבור, תחרות תמיד מתאימה לרוב האנשים אבל לא לכולם”, מדגיש הלמן.

חברת פרטנר | צילום: שאטרסטוק

הנחה של 20% – לבעלי מונה חכם בלבד
אז כמה אפשר לחסוך? למי שיש מונה חכם יש מספר מסלולים שעומדים לרשותו עם הנחות שונות, מי שיודע שהוא צרכן חשמל כבד בעיקר בשעות הלילה, משתלם לו לבחור במסלול שבו ההנחה גבוהה בעיקר בשעות הלילה – כך אלקטרה מציעה 20% הנחה על חשמל מהשעה 23:00 בלילה ועד 7:00 בבוקר, סלקום מציעה מסלול לילה דומה עם הנחה של 20% בין 7:00-22:00 רק בימי השבוע ולא בסופ”ש, פרטנר עם הנחה של 20% על צריכת החשמל בין חצות לשעה 6:00 בבוקר רק בימי השבוע ולא בשישי-שבת.

בשעות הלילה ההנחות הן המשמעותיות ביותר ומעודדות את הצרכנים, בעלי המונה החכם, למקד את צריכת החשמל שלהם לשעות הליל ולזכות בהנחות אלה. בשעות היום, ההנחות קטנות יותר, סלקום מציעה הנחה של 15% לימי השבוע בין השעות 7:00-17:00, גם פרטנר עם הנחה של 15% בין השעות 8:00-17:00.

חברת בזק | צילום: שאטרסטוק

למי שאין ברשותו מונה חכם, כאמור גם מונה רגיל מאפשר הצטרפות לספק חשמל פרטי אך ההנחות שיקבל יהיו קבועות לאורך כל שעות היממה ובשיעורים מופחתים יותר, אלקטרה, פרטנר וסלקום מציעות הנחה של 5% לאורך כל שעות היממה ולאורך כל ימות השבוע, בשנה השנייה ההנחה עולה ל-6% ובשנה השלישית ל-7%. חברת פזגז תאפשר הנחה של 7% כבר בשנה הראשונה מרגע ההצטרפות ובסופ”ש מציעה להגדיל את ההנחה לשיעור של 10%.

בכוונת חברת החשמל לפרוס כמה שיותר מונים חכמים עד שנת 2028, ובכל מקרה מי שיבחר להישאר בחברת החשמל ולא לעבור לספק פרטי יאלץ לקחת בחשבון שלא תהיה לחברת החשמל לבצע כל הנחה בשלב זה כאשר 60% ממשקי הבית עדיין צורכים ממנה חשמל.

חברת החשמל תוכל להתחיל להשתתף בתחרות ולהוזיל את המחירים רק אחרי שתאבד כמיליון משקי בית לטובת הספקים הפרטיים והתחרות אכן תצא לפועל, מה שעשוי לקחת לא מעט זמן.

מסלקום נמסר בתגובה כי לא צפויה כל עלייה בדמי השימוש וכי מדובר בתשלום חודשי קבוע הזהה לחלוטין באופיו לתשלום של חברת החשמל רק שיופק מידי חודש ולא מידי חודשיים ויהיה בשיעור מופחת בהתאם למסלול ההנחה.

גם בחברת פרטנר מסרו בתגובה כי אין עלייה צפויה בדמי השימוש ואלה אמורים להישאר זהים לדמי השימוש שגובה חברת החשמל.

חברת בזק מסרה בתגובה כי התשלום אכן צפוי להיות חודשי ולא דו חודשי אך אין עלייה בדמי שימוש ואלה יהיו זהים לחברת החשמל.

מחברת פזגז נמסר כי החשבון יהיה חודשי ולא צפויה עליה בדמי השימוש. יש שני מסלולים: שבעה אחוז הנחה על כל החשבון ללא קשר לשעות
ומסלול הנחה של עשרה אחוזים ללקוחות דרך אפליקציית יילו לצבירה שאפשר למשש בחנויות יילו, בסופרמרקטים, בסופרפארם ובוולט.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן