חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כך תימנע בניית ממ”דים באלפי דירות בעיר: תמ”א 38 תבוטל בתל אביב בסוף חודש אוגוסט

תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה תבוטל באופן רשמי ברוב הרשויות המקומיות ברחבי הארץ שלא ביקשו אישור לתוכנית חלופית • עו"ד ענת בירן, מומחית לתכנון ובנייה, תלתה את הסיבה לביטול התוכנית בתל אביב בפטור שמעניקה התוכנית מהיטלים, מה שפוגע בהכנסות הרשויות המקומיות • עו"ד בירן: "המשמעות היא מניעת ממ"דים מאלפי דירות בעיר"

תל אביב | צילום: שאטרסטוק

לקראת סיומה של התוכנית תמ”א 38: עיריית תל אביב-יפו החליטה כי לא תאריך את התוכנית תמ”א 38 בתחמי העיר, התוכנית צפויה להסתיים בסוף חודש אוגוסט ולמעשה תבוטל ופרויקטים שלא הגישו בקשה להיתרי בנייה יבוטלו.

לפי מסמך ששלחה העירייה לחברי הוועדה המקומית, היא לא תספיק לאשר במועד את תוכנית תא/5555 שהיא התוכנית להתחדשות עירונית החלופה לתמ”א 38, והמשמעות היא שתוכנית המתאר הארצית לחיזוק בניינים לא תוארך בתל אביב.

תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה (תמ”א 38) היא אוסף של תקנות, שתפקידן העיקרי הוא טיפול בסיכונים הנובעים מרעידות אדמה בישראל. התוכנית תסתיים באופן רשמי ב-29 באוגוסט, אך יש רשויות מקומיות שהגישו בקשה לתוכנית מחליפה וכך תתאפשר להם התחדשות עירונית של בניין בודד, תוכנית החליפה את תמ”א 38, התוכנית תאושר עד חודש מאי 2026.

כאמור, תל אביב אינה נכללת בין הרשויות המקומיות שהגישו בקשה לאישור תוכנית חליפית, עו”ד ענת בירן, מומחית לתכנון ובנייה ובעלת משרד ענת בירן, התייחסה לביטול תמ”א 38 בתל אביב ואמרה כי “אין זה מופרך להניח שהסיבה האמיתית לביטול תמ”א 38 בתל אביב היא רצונה של העירייה לגבות היטלי השבחה ולקבל שטחי ציבור בכל פרויקט.

בנייני מגורים בתל אביב | צילום: שאטרסטוק

משמעות הביטול המידית היא עיכוב ארוך ומניעת ממ”דים מאלפי דירות בעיר, ומניעת חיזוק ומיגון הבניינים. לא ברור איזה מענה תיתן העיריה לתושביה בתקופה שעד אישורה של תוכנית התחדשות עירונית כללית לעיר, ובעקבות המצב הביטחוני היה נכון יותר לנקוט במדיניות אחרת, ולהאריך את תחולת תמ”א 38 בעיר לפחות עד לאישורה של תוכנית התחדשות כוללת, אותה ניתן לקדם בזריזות”.

תוכנית תמ”א 38 הוכנה ביוזמת המועצה הארצית לתכנון ולבנייה ואושרה על ידי הממשלה ב-14 באפריל 2005. התוכנית אושרה במקור לחמש שנים והוארכה מספר פעמים בשל האינטרס לחזק את המבנים מפני רעידות אדמה. בתוכנית זו כל עלויות הבנייה מוטלות על היזם שמממן את הפרויקט על חשבון זכויות הבנייה החדשות.

בניין בניין מגורים בתל אביב | צילום: שאטרסטוק

התוכנית עוררה התנגדות בקרב ראשי הרשויות המקומיות שלא מעוניינות בתוספת בנייה בטענה כי התוכנית גירעונית, מצד אחד מוסיפים דירות ומצד שני התוכנית פטורה מהיטלים כמו היטל השבחה ובכך אינה תורמת להכנסות הרשויות המקומיות.

דו”ח מבקר המדינה שפורסם ב־15 בינואר 2024 מצא המבקר, מתניהו אנגלמן, כי תוכנית תמ”א 38 אינה משיגה את מטרתה וכי ביישובים הסמוכים לשבר הסורי אפריקאי קצב מימוש התוכנית אינו מעשי ובמוסדות חינוך רק כ־5% מכ־1,600 המבנים חוזקו.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן