חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

האוצר: המדינה הרוויחה כ-44 מיליארד שקל ממיסים על כלי הרכב

משרד האוצר מסכם את המיסוי בענף הרכב לשנת 2022: המיסוי על הרכבים מהווה 10% מכלל המיסוי שגובה המדינה • מהסקירה עולה כי הרכבים החשמליים בארץ מהווים היום כ-10.5% מכלל כלי הרכב, עד שנת 2030 70% מהרכבים בארץ צפויים להיות חשמליים ויניבו למדינה מיסים של כ-10 מיליארד שקל בשנה

רכבים חשמליים | צילום: שאטרסטוק

כך כלי הרכב מעשירים את קופת המדינה: הרכבים בארץ הם מקור הכנסות מניב במיוחד למדינה בשל המיסים הגבוהים, בשנת 2022 המיסוי על ענף הרכב הסתכם ב-43.8 מיליארד שקל, כך על פי סקירת משרד האוצר שהפרסמה היום (רביעי). מדובר ב-10% מכלל גביית המיסים במדינה, בפירוט ההכנסות, עולה כי הבלו על הדלק הסתכם ב-18.2 מיליארד שקל – 42% מסך המיסוי על ענף הרכב. מס הקנייה הגלום ברכישת רכב חדש הניב למדינה 13.5 מיליארד שקל –31% מסך המיסוי על הרכבים.

הרכבים מניבים הכנסות ממיסים גם בשל המכס המוטל על כל כלי הרכב וחלקי חילוף, מכס שהסתכם ב-1.1 מיליארד שקל ובנוסף מוטלות אגרות בהיקף של 5.3 מיליארד שקל, ועל כל אלה מטל גם המע”מ בהיקף של 5.6 מיליארד שקל.

בשנת 2022 צי הרכבים בישראל כלל כ-3.9 מיליון כלי רכב, כאשר בעשור האחרון מצבת כלי הרכב בארץ גדלה בכ-45%, גידול שנתי ממוצע של כ-4.5%.

ביחס לרכבים החשמליים, מהסקירה עולה כי בשנת 2022 כ-10.5% מרכבי הנוסעים שעלו לכביש באותה השנה היו רכבים חשמליים, לעומת 3.2% בשנת 2021. ישראל נמצאת במקום ה-15 מתוך 25 המדינות שנבדקו כאשר בראש הרשימה נורבגיה עם 86% של רכבים חשמליים מכלל הרכבים במדינה. בישראל יש צפי לחדירה גבוהה הרבה יותר של רכבים חשמליים בשנים הקרובות עם אחוז חדירה של 70% עד לשנת 2030 ולכ-100% לקראת שנת 2040.

על פי החלטת הממשלה, שטרם אושרה על ידי הכנסת, יוטל החל משנת 2026 מס של 15  אגורות לקילומטר על נסועה של כלי רכב חשמליים ואז ההכנסות מהמס צפויות להסתכם ב-4.1 מיליארד שקל בשנה הראשונה להפעלתו ולעלות ל-2.3 מיליארד שקל  בשנת 2030. בטווח הארוך, בהנחה שכל הרכבים במצבת כלי הרכב יהיו חשמליים, המס יניב כ-10 מיליארד שקל בשנה.

עוד נקודה מעניינת שעולה מהסקירה של משרד האוצר, בשנת 2021 רמת המינוע הממוצעת במדינות ה-OECD עמדה על 684 אלף רכבים לכל אלף איש, פי 7.1 לעומת ישראל, שבה היו באותה שנה 406 כלי רכב לכל אלף תושבים. “בהינתן התוצר לנפש בישראל רמת המינוע הייתה אמורה להיות גבוהה מרמת המינוע בפועל. ייתכן שהסיבות לכך הן מיסוי גבוה על רכישת כלי רכב בישראל ואחוז ילדים גבוה”, נכתב בסקירה.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן