חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כצפוי: בנק ישראל הותיר את הריבית על כנה – 4.5%

בנק ישראל מפרט כי העובדה ששוק העבודה יציב והצמיחה בשלושת החודשים הראשונים של השנה עמדה על 3.35% בהשוואה לרבעון הראשון של המלחמה, מאפשרת לו להמשיך להשתמש בריבית כדי לרסן את האינפלציה • אלא שכלל לא ברור אם אכן מדובר בעלייה בביקושים

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון | צילום: יונתן זינדל פלאש 90

כצפוי, בנק ישראל הותיר את הריבית המוניטרית לחודש יוני על כנה, ברמה של 4.5%. לפיכך ריבית הפריים היא 6%. בדברי הסבר להחלטה מפרט בנק ישראל, כי “הפעילות הכלכלית ושוק העבודה מוסיפים להתאושש באופן הדרגתי. לצד זאת, מידת אי-הוודאות הגיאופוליטית המתמשכת מתבטאת ברמה גבוהה של פרמיית הסיכון של המשק”.

במילים אחרות – העובדה שלא רואים עלייה באבטלה מאפשרת לבנק ישראל להמשיך במדיניות לריסון עליות המחירים. עוד מוסיפים בבנק ישראל, כי “בסביבת האינפלציה חלה עלייה מסוימת. האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עומדת על 2.8%. הציפיות לאינפלציה מהמקורות השונים לשנה הקרובה עלו ונמצאות בסביבת הגבול העליון. הציפיות לשנה השנייה ואילך מצויות בתוך תחום היעד, בחלקו העליון. מאז החלטת המדיניות הקודמת השקל התחזק מול הדולר והאירו בכ-1.1%, ובמונחי השער הנומינלי האפקטיבי בכ-1.2%.

התוצר התרחב ברביע הראשון של שנת 2024 ב-3.35% ביחס לרבעון הקודם ומשקף גידול בצריכה הפרטית ובהשקעה בנכסים קבועים. למרות התרחבות זו התוצר נותר נמוך ב-2.8% ביחס לרמתו טרם המלחמה.

בשוק הדיור נמשכת עלייה במחירי הדירות והמגבלות וקשיי הפעילות בענף נוכח המלחמה עדיין משמעותיים. סעיף הדיור במדד המחירים לצרכן עלה ב-0.6% והקצב השנתי של עלייתו עומד על 2.7%. התרחבות הכלכלה הגלובלית נמשכה ברבעון הראשון. האינפלציה מוסיפה לשהות מעל יעדי הבנקים המרכזיים ותוואי הריבית הצפוי ע”י השווקים עלה”.

“על רקע המלחמה, מדיניות הוועדה המוניטרית מתמקדת בייצוב השווקים והפחתת אי הוודאות, לצד יציבות מחירים ותמיכה בפעילות הכלכלית. תוואי הריבית ייקבע בהתאם להמשך התכנסות האינפלציה ליעדה, המשך היציבות בשווקים הפיננסיים, הפעילות הכלכלית והמדיניות הפיסקלית”.

אלא שהעלייה בביקושים נובעת בעיקרה, ככל הנראה, מהעובדה שיותר ישראלים נמצאים בארץ. גם היציבות בתחום התעסוקה עלולה להתברר כתולדה של גיוס מילואים ענק שהגביר את הביקושים לכוח אדם באופן זמני.

נשיא התאחדות התעשיינים, ד”ר רון תומר, הגיב להחלטת הנגיד, כי מדובר ב״תדלוק האינפלציה על ידי הממשלה שלא הותירה לבנק ישראל ברירה״.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן