חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מפתיע: למרות חוסר הוודאות במשק הישראלי, שנת 2023 התאפיינה בעליות

המלחמה לא הסתיימה, המצב בצפון מסלים, מודי'ס הורידה את הדירוג ובכל זאת - מסיכום השנה של בנק ישראל, עולה שהשקל נחלש רק ב-3%, בהשוואה ל-13% שנה קודם לכן • יתרת האחזקה במניות של הציבור עלתה ב-8 מיליארד שקלים • נרשמה ירידה בהשקעות זרות בארץ, אך גם בהשקעות ישראלים בחו"ל

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון | צילום: יונתן סינדל/פלאש 90

למרות הזעזועים המקומיים ועלייה חדה באי הוודאות בשוקי ההון, יתרת תיק הנכסים הפיננסיים של הציבור עלתה בסיכום שנת 2023 בכ-7.3%. כך עולה מפרסום “מבט סטטיסטי 2023” של החטיבה למידע וסטטיסטיקה בבנק ישראל

יתרת האחזקות במניות בארץ שבידי הציבור עלתה ב-2023 בכ-8 מיליארדי שקלים והגיעה לרמה של כ-685 מיליארד שקלים. עם תחילת המלחמה ירדו מחירי המניות בארץ ויתרת האחזקות במניות בחודש אוקטובר ירדה בכ- 94 מיליארדי שקל. ירידה זו התקזזה בחלקה עד לסוף השנה.

מהנתונים עולה, כי בלטה העלייה ביתרת הנכסים הפיננסים בחו”ל של ישראלים, בשיעור של 22% בהשוואה לשנה קודמת, וזאת על רקע עליות המחירים בשוקי ההון הגלובליים, וברכיב האחזקות במק”מ, על רקע עליית הריבית. הגופים המוסדיים הגדילו את החשיפה לנכסים זרים, כמו מניות בחו”ל. ובקרנות הנאמנות נרשמה צבירה חיובית, בעיקר בקרנות הכספיות.

ישיבת ועדת הכספים עם נגיד בנק ישראל | צילום: יונתן סינדל/פלאש 90

הריבית הבריחה מהעו”ש לפיקדונות
במהלך 2023 הציבור המשיך להגדיל את יתרת הפיקדונות ומנגד לצמצם את רכיב העו”ש, בעיקר על רקע המשך העלייה בריבית השקלית. יתרת המזומן והפיקדונות מהווה את הרכיב המשמעותי בתיק הנכסים של הציבור – כ-38% – רובה מוחזקת בידי הציבור במישרין.

החל מאמצע שנת 2022 על רקע עליות הריבית, התאים הציבור את תמהיל הפיקדונות שלו. סך יתרת אחזקות הציבור בפיקדונות ועו”ש עלתה במהלך השנה בכ-61 מיליארדי שקלים. השנה התאפיינה בעלייה ביתרת האחזקות בפיקדונות, בהיקף של כ-180 מיליארדי שקלים – כמחצית ממנה ברביע האחרון של השנה. במקביל, נרשמה ירידה ביתרת האחזקות בעו”ש – כ-119 מיליארדי שקלים. יתרת המזומן גדלה בשיעור של כ-8.7% שהם כ-10 מיליארד שקלים והסתכמה בסוף השנה בכ-120 מיליארד שקלים.

מלחמת “חרבות ברזל” | צילום: חיים גולדברג/פלאש 90

ישראלים מחזיקים 73 מיליארד דולר בחו”ל
בסיכום שנתי השקל נחלש מול הדולר בכ-3% ב-2023, אחרי שנחלש ב-13% שנה קודם לכן. הגופים המוסדיים הגדילו את החשיפה למט”ח, על רקע עליות מחירי המניות בעולם – בעיקר מדובר ב-8 המניות הגדולות שיצרו את הפער בין המחירים בישראל לניו-יורק.

בעניין היקף החוב של ישראל, מתברר שבשנת 2023 נמשכה העלייה ביתרת החוב של המגזר הפרטי הלא-פיננסי, אך בשיעור נמוך מאשר בשנים הקודמות (4%), בין היתר בשל עליית הריבית. ההאטה בשיעור הגידול של יתרה זו, שאפיינה את שני המגזרים הלווים, החלה ברבעון השלישי של השנה והתעצמה ברבעון האחרון, עם פרוץ המלחמה.

בתחום פעילות המשק בחו”ל – נרשמה ירידה של 35% בהיקף ההשקעות של תושבי חוץ בישראל, בהשוואה להיקף ההשקעות הממוצע בעשר השנים האחרונות. אך גם היקף ההשקעות של תושבי ישראל בחו”ל היה השנה נמוך באופן משמעותי מהממוצע בשלוש השנים האחרונות – נמוך בכ-45% ודומה לממוצע בעשר השנים האחרונות, שעומד על 36 מיליארד דולר. יתרת הנכסים של המשק בחו”ל עלתה בכ-12% ל-73 מיליארד דולר.

שתפו כתבה זו:

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר של ערוץ הכלכלה

דילוג לתוכן